Javadi A, Rashidi M, Esmaeili A A. Comparison of Attitude, Fear, and Stigma towards Psychiatric Disorders in Medical Interns of Birjand University of Medical Sciences before and after Training in the Psychiatry Department of Imam Reza Hospital. jmed 2024; 19 (3) :941-949
URL:
http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1506-fa.html
جوادی عباس، رشیدی مهسا، اسماعیلی علی اکبر. مقایسه وضعیت نگرش، ترس و استیگما به اختلال روانی در کارآموزان و کارورزان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند قبل و بعد از آموزش در بخش روانپزشکی بیمارستان امام رضا(ع). مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1403; 19 (3) :941-949
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1506-fa.html
دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران. ، esmaeili67@gmail.com
چکیده: (75 مشاهده)
مقدمه: کار و فعالیت در بخش روانپزشکی بر دامنه تفکر و قضاوت افراد تاثیرگذاشته و عملکرد آنها را تحت تاثیر قرار میدهد. باتوجه به اینکه مطالعات مشابه در این زمینه در کشور محدود و در استان خراسان جنوبی در این زمینه مطالعهای صورت نگرفته است هدف ما در این مطالعه مقایسه وضعیت نگرش، ترس و استیگما به اختلال روانی در کارآموزان و کارورزان پزشکی قبل و پس از سپری کردن آموزش در بخش روانپزشکی بود.
روش بررسی: مطالعه حاضر از نوع توصیفی و مقایسه ای است. جامعه مورد مطالعه ما دانشجویان مقطع کارآموزی و کارورزی بخش روانپزشکی در سال تحصیلی 1401-1402 بود. در این مطالعه جهت ارزیابی نگرش دانشجویان در خصوص اختلالات روانپزشکی از فرم خلاصه شده پرسشنامه OMI، جهت بررسی استیگمااز پرسشنامه استیگمای فراهم کنندگان مراقبت بهداشتی (OMS_HC) و برای ارزیابی ترس از پرسشنامه فرم کوتاه مقیاس ترس از ارزیابی منفی Lerary استفاده شد.
نتایج: میانگین نمره نگرش، ترس و استیگما در دانشجویان در ابتدا و انتهای مطالعه با یکدیگر تفاوت معناداری نداشت (P>0.05). میانگین تغییرات نمره نگرش، ترس و استیگمابر حسب جنسیت، مقطع تحصیلی، وضعیت تاهل، محل زندگی، دانشجویان با یکدیگر تفاوت معناداری نداشت (P>0.05).نتیجهگیری: برنامههای آموزشی بخش روانپزشکی منجر به کاهش آستیگما، ترس و تغییر نگرش دانشجویان در مقایسه با ابتدای مطالعه در دانشجویان پزشکی نمیشود. برنامه آموزشی کارآموزان و کارورزان رشته پزشکی در بخش روانپزشکی مورد بازنگری قرار گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي دریافت: 1403/6/10 | پذیرش: 1403/9/18 | انتشار: 1403/10/8