دوره 19، شماره 1 - ( بهار 1403 )                   جلد 19 شماره 1 صفحات 762-750 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


استادیار، دانشکده پزشکی، گروه داخلی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران. ، dr.natajm@gmail.com
چکیده:   (1054 مشاهده)
مقدمه: بهبود عملکرد تحصیلی دانشجویان با عوامل مختلفی مرتبط است. شناسایی، تغییر و اصلاح این عوامل میتواند عملکرد تحصیلی را ارتقا داد. این مطالعه با هدف بررسی ارتباط تاب‌آوری، منبع کنترل و سلامت عمومی با عملکرد تحصیلی دانشجویان انجام شد.
روش بررسی: مطالعه حاضر توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی و شامل 415 نفر از دانشجویان بود. تاب‌آوری، منبع کنترل و سلامت عمومی با استفاده از پرسشنامههای استاندارد ارزیابی شد و ارتباط این نمرات با معدل تحصیلی دانشجویان بررسی شد.
نتایج: مقایسه میانگین نمرات تابآوری، منبع کنترل و سلامت عمومی با وضعیت تحصیلی دانشجویان نشان داد که افرادی که معدل بالاتر از 92/16 داشتند نمره تابآوری، منبع کنترل و سلامت عمومی بالاتری داشتند اما معنی‌دار گزارش نشد. در مقایسه ابعاد کنترل داخلی و خارجی منبع کنترل نشان داده شد که افراد با منبع خارجی به صورت معنی‌داری معدل بالاتری دارند. همچنین بین متغیرهای تاب‌آوری، منبع کنترل، سلامت عمومی با عملکرد تحصیلی بین متغیر منبع کنترل و تاب‌آوری با عملکرد تحصیلی ارتباط معنی‌دار گزارش شد.
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های مطالعه در حوزه‌ی پیشرفت تحصیلی توصیه می‌گردد، حوزه‌های کاربردی آموزش و کارگاه ارتقای تابآوری، سلامت عمومی و افزایش مهارت زندگی برگزار گردد.

 
متن کامل [PDF 805 kb]   (419 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1402/12/28 | پذیرش: 1403/3/16 | انتشار: 1403/3/31

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.