دوره 18، شماره 4 - ( زمستان 1402 )                   جلد 18 شماره 4 صفحات 676-668 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


دانشگاه یزد
چکیده:   (85 مشاهده)
مقدمه: یادگیری مبتنی بر داده به عنوان روشی نوظهور در آموزش زبان پدیدار گشته و روش‌های سنتی تدریس و یادگیری را به ‌ویژه در زمینه نگارش آکادمیک متحول کرده است. مطالعه حاضر تأثیر یادگیری مبتنی بر داده بر نگارش انگلیسی متون علمی و دانشگاهی دانشجویان علوم پزشکی را مورد بررسی قرار داده است.
روش بررسی: در این مطالعه مداخله‌ای نیمه تجربی، ۲۹ دانشجوی ارشد رشته‌های مختلف علوم پزشکی در یک برنامه آموزشی پنج هفته‌ای با استفاده از رویکرد یادگیری مبتنی بر داده و به ‌ویژه با استفاده از پیکره خود ساخته از مقالات دانشگاهی رشته‌های مرتبط با خود شرکت کردند.  از دانشجویان خواسته شد تا یک متن علمی مرتبط با رشته تحصیلی خود را در ابتدا و انتهای دوره بنویسند. متون نگارش شده بر اساس روبریک نگارش آکادمیک همپ لیونز، نمره دهی شد و داده‌های جمع‌آوری‌شده از ارزیابی‌های پیش و پس‌آزمون با استفاده از آزمون t نمونه‌های زوجی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: مقایسه نمرات پیش آزمون با میانگین (۲.۲۶=SD) ۵۹ و نمرات پس آزمون با میانگین (۲.۳۳=SD) ۷۸.۵۳، بهبود قابل توجهی را در نگارش شرکت‌کنندگان این مطالعه نشان داد (۰.۰۵>p).
نتیجه‌گیری: این یافته‌ها با تأیید تناسب آموزشی رویکرد مبتنی بر داده و با توجه به نیاز دانشجویان برای نگارش و چاپ مقالات انگلیسی، کمک قابل توجهی به دانشجویان تحصیلات تکمیلی علوم پزشکی در حوزه نگارش دانشگاهی به زبان انگیسی می‌کند.


 
متن کامل [PDF 622 kb]   (70 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: زبان انگليسي
دریافت: 1402/8/20 | پذیرش: 1402/9/28 | انتشار: 1402/12/26

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.