Dehghan A, Fazilatfar A M, Jabbari A A. The Impact of Data-Driven Learning on Medical Students' English Academic Writing. jmed 2024; 18 (4) :668-676 URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1469-fa.html
دهقان امین، فضیلت فر علی محمد، جباری علی اکبر. تأثیر یادگیری مبتنی بر داده بر نگارش انگلیسی متون علمی و دانشگاهی دانشجویان علوم پزشکی. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1402; 18 (4) :668-676
مقدمه: یادگیری مبتنی بر داده به عنوان روشی نوظهوردر آموزش زبان پدیدار گشته و روشهای سنتی تدریس و یادگیری را به ویژه در زمینه نگارش آکادمیک متحول کرده است. مطالعه حاضرتأثیر یادگیری مبتنی بر داده بر نگارش انگلیسی متون علمی و دانشگاهی دانشجویان علوم پزشکی را مورد بررسی قرار داده است. روش بررسی: در این مطالعه مداخلهای نیمه تجربی، ۲۹ دانشجوی ارشد رشتههای مختلف علوم پزشکی در یک برنامه آموزشی پنج هفتهای با استفاده از رویکرد یادگیری مبتنی بر داده و به ویژه با استفاده از پیکره خود ساخته از مقالات دانشگاهی رشتههای مرتبط با خود شرکت کردند. از دانشجویان خواسته شد تا یک متن علمی مرتبط با رشته تحصیلی خود را در ابتدا و انتهای دوره بنویسند. متون نگارش شده بر اساس روبریک نگارش آکادمیک همپ لیونز، نمره دهی شد و دادههای جمعآوریشده از ارزیابیهای پیش و پسآزمون با استفاده از آزمون t نمونههای زوجی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: مقایسه نمرات پیش آزمون با میانگین (۲.۲۶=SD) ۵۹و نمرات پس آزمون با میانگین(۲.۳۳=SD) ۷۸.۵۳، بهبود قابل توجهی را در نگارش شرکتکنندگان این مطالعه نشان داد (۰.۰۵>p). نتیجهگیری: این یافتهها با تأیید تناسب آموزشی رویکرد مبتنی بر داده و با توجه به نیاز دانشجویان برای نگارش و چاپ مقالات انگلیسی، کمک قابل توجهی به دانشجویان تحصیلات تکمیلی علوم پزشکی در حوزه نگارش دانشگاهی به زبان انگیسی میکند.