دوره 18، شماره 2 - ( تابستان 1402 )                   جلد 18 شماره 2 صفحات 468-458 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


گروه آموزش پزشکی، مرکز مطالعات وتوسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران
چکیده:   (354 مشاهده)
مقدمه: این مطالعه باهدف ارزیابی اکولوژی محیط آموزش مجازی از دیدگاه دانشجویان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد انجام شد.
روش ‌‌بررسی: این مطالعه توصیفی-مقطعی بر روی 287 نفر از دانشجویان در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، با استفاده از نمونه گیری تصادفی- طبقه‌ای انجام گرفت. ابزار گردآوری داده­ها، علاوه بر ویژگی های جمعیت شناختی و تحصیلی =دو پرسشنامه Kaufmann شامل چهار حیطه "رفتارهای استاد، تعاملات فراگیران، ساختار دوره آموزشی و حیطه سهولت اجرای دوره" و پرسشنامه Chou شامل سه حیطه "جو کلی یادگیری، قابلیت فراگیر و محیط یادگیری و رضایت از یادگیری" بود. داده‌ها به صورت الکترونیکی گرداوری شده و در نرم‌افزار SPSS 21 تحلیل شد.
نتایج: وضعیت اکولوژی محیط آموزش مجازی از دیدگاه دانشجویان در سطح متوسط بود. نمرات دانشجویان در حیطه‌ قابلیت فراگیر و محیط یادگیری (62/0±2/3)، حیطه رضایت از یادگیری (73/0±07/3)، حیطه جو کلی یادگیری (73/0±05/3)، حیطه رفتارهای استاد (83/0±8/3)، حیطه ساختار دوره آموزشی (12/1±92/2)، حیطه سهولت اجرا (98/0±14/3) و حیطه تعاملات فراگیران (85/0±66/3)، گزارش شد.
نتیجه‌گیری: فرایند یاددهی- یادگیری در بستر آموزش مجازی پیچیده است که عوامل مختلف مانند مهارت مدرس بودن و فراگیر بودن در بستر آموزش مجازی اهمیت زیادی دارد. همچنین ساختار دوره و طراحی آموزشی برای هدایت فرایند تعاملی آموزش مجازی و سهولت اجرا بر اکولوژی یادگیری مؤثر است. زیرساخت‌های لازم جهت تسهیل فرایند یاددهی-یادگیری لازم است در برنامه‌ریزی توسعه آموزش مجازی موردتوجه قرار گیرد.

 
متن کامل [PDF 650 kb]   (124 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1402/5/17 | پذیرش: 1402/6/26 | انتشار: 1402/7/8

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.