جوادی نژاد محمد، بهرام نژاد فاطمه. تبیین تجربه دانشجویان کارشناسی از گراند راند پرستاری: آنالیز محتوای قراردادی. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1402; 18 (3) :525-536
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1431-fa.html
دانشگاه علوم پزشکی تهران ، bahramnezhad.f@gmail.com
چکیده: (538 مشاهده)
مقدمه: گراند راند های پرستاری یکی از عوامل بالقوه برای ارائه شواهد به روز، به پرستاران و دانشجویان پرستاری و استفاده آن در بالین بیمار می باشد. شناسایی زوایای پیدا و پنهان این تجربه میتواند به ارتقای این رویکرد کمک شایانی کند، برهمین اساس مطالعه حاضر با هدف تبیین تجربه دانشجویان کارشناسی پرستاری از گراندراند انجام شده است.
روش بررسی: مطالعه حاضر بخشی از یک مطالعه کیفی با رویکرد ترکیبی مداخلهای متوالی اکتشافی است که با کمک آنالیز محتوای قراردادی در سال 1400-1402 انجام شده است. بدین منظور 25 دانشجو کارشناسی پرستاری ترم 7 که در بخشهای مراقبت ویژه تجربه کارورزی به شیوه گراندراند را داشتند، به صورت هدفمند، وارد مطالعه شدند. با کمک مصاحبه های نیمه ساختارمند، عمیق و چهره به چهره با میانگین 40 تا 60 دقیقه تجربه این شرکت کنندگان استخراج و پس از ضبط و پیاده سازی با کمک رویکرد گرانهایم و لاندمن تجزیه و تحلیل شدند.
نتایج: میانگین سنی این دانشجویان 10.8±21.3 سال بود. از مجموع 25 مصاحبه انجام شده با شرکتکنندگان 423 کد اولیه استخراج شد. بعد از ادغام کدهایی که قرابت محتوایی و معنایی داشتند، سه طبقه اصلی هدفمندی کارورزی، خروج از آموزش جزیرهای و چالشهای درک شده، با 9 زیرطبقه ظاهر شد.
نتیجهگیری: از آنجایی که مشارکتکنندگان در مطالعه در این زمینه ادعا داشتند که با کمک این رویکرد آموزش در بالین هدفمند شده و در واقع آنها با رویکرد جدیدی در آموزش مواجه میشوند پس باید در شناسایی این رویکرد گام برداشته و سعی در رفع چالشهای این رویکرد شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاري دریافت: 1402/3/19 | پذیرش: 1402/7/7 | انتشار: 1402/9/4