Hashemi ُ, Afsharian A, Afshari M, Zinati Daneshmand F, Khademi Monfared B. Explaining the causes and effective interventions in academic failure from the perspective of conditional students in Hamadan University of Medical Sciences: A qualitative study. jmed 2023; 18 (1) :347-358
URL:
http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1389-fa.html
هاشمی سمیه، افشاریان علیرضا، افشاری مریم، زینتی دانشمند فاطمه، خادمی منفرد بهاره. تبیین علل و مداخلات مؤثر در افت تحصیلی از دیدگاه دانشجویان مشروطی در دانشگاه علوم پزشکی همدان: یک مطالعه کیفی. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1402; 18 (1) :347-358
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1389-fa.html
دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران ، afshari_m20@yahoo.com
چکیده: (579 مشاهده)
مقدمه: با توجه به نبود اطلاعات در مورد علل عدم موفقیت تحصیلی دانشجویان دانشگاه و همچنین عدم آگاهی از مداخلات مؤثر برای پیشگیری و کاهش این مشکل، لذا این مطالعه کیفی با هدف تبیین علل و مداخلات مؤثر در افت تحصیلی از دیدگاه دانشجویان مشروطی در دانشگاه علوم پزشکی همدان انجام شد.
روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه کیفی و با استفاده از رویکرد فنومنولوژی توصیفی بود. جمعیت مطالعه دانشجویان مشروطی بودند که از طریق نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. مصاحبه با افراد با تمایل آنها حضورا و بصورت عمیق صورت گرفت. زمان انجام هر مصاحبه، بین 60 تا 45 دقیقه بود. اطلاعات کسب شده از مصاحبه به روش 7 مرحلهای کلایزری مورد آنالیز قرار گرفت. برای افزایش اعتماد و اعتبار علمی نتایج از روشهای لینکلون و گوبا استفاده شد.
نتایج: تحلیل دادهها منجر به استخراج 6 طبقه به عنوان علل مؤثر بر افت تحصیلی گردید که شامل مشکلات تحصیلی، مشکلات جسمی و روانی، نگاه به آینده، مشکلات مالی، استفاده از تکنولوژی و مشکلات خانوادگی و اجتماعی بود. همچنین تحلیل دادهها منجر به استخراج 4 طبقه به عنوان مداخلات مؤثر بر افت تحصیلی گردید که مداخله تحصیلی، کاهش مشکلات جسمی و روانی، مشکلات خانوادگی و اجتماعی و سایر مداخلات میباشد.
نتیجهگیری: استفاده از مداخلات در روند کاهش افت تحصیلی در دانشجویان مفید است. مداخلاتی مانند تغذیه مناسب، کاهش استفاده از فضای مجازی، حضور مشاور و کمک به دانشجویان در مدیریت زمان و برنامهریزی، ارزشیابی چند مرحلهای متناسب با محتوای دروس میتواند مؤثر واقع شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي دریافت: 1401/10/25 | پذیرش: 1401/12/10 | انتشار: 1402/3/3