Arji G, Shahmoradi L, Panahi M, Mehranfar M, Saeeidi M. Investigating the Effectiveness of Mobile Phone-based Education on Learning Pain Management Skills in Nursing Student. jmed 2023; 18 (1) :379-391
URL:
http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1387-fa.html
ارجی گلی، شاهمرادی لیلا، پناهی مرضیه، مهربان فر مهتاب، سعیدی مریم. بررسی اثربخشی آموزش با کمک تلفن همراه بر یادگیری مهارت مدیریت درد در دانشجویان پرستاری. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1402; 18 (1) :379-391
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1387-fa.html
دانشکده علوم پزشکی ساوه ، goliarji@gmail.com
چکیده: (690 مشاهده)
مقدمه: پرستاران به عنوان صف اول در ارزیابی درد بیمار و انجام اقدامات تسکینی میباشند و آموزش صحیح آنها بسیار حائز اهمیت است. هدف این مطالعه مقایسه اثر بخشی روشهای سخنرانی و آموزش مبتنیبر برنامه کاربردی بر آگاهی و عملکرد دانشجویان پرستاری در مدیریت درد در بیماران بود.
روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی قبل و بعد با دو گروه مداخله و کنترل بود. نمونهها شامل 52 نفر از دانشجویان پرستاری در دانشکده علوم پزشکی ساوه بودند. فراگیران به روش تصادفی ساده در دو گروه مداخله (برنامه کاربردی مبتنیبر موبایل) و کنترل (سخنرانی) قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه سنجش میزان آگاهی و چک لیست سنجش مهارت مدیریت درد بیماران، توسط فراگیران بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار SPSS نسخه 25 و آزمون های من ویتنی، تی زوجی و تی مستقل استفاده شد.
نتایج: میانگین نمره آگاهی دانشجویان در مورد مدیریت درد در مرحله قبل و بعد از مداخله هم در گروه مداخله (001/0>P) و هم در گروه کنترل (001/0>P) با هم اختلاف معنیدار داشتند. علاوه بر این میانگین نمره مهارت انجام مدیریت درد و سنجش آن، در بین فراگیران هر دو گروه، بعد از مداخله، اختلاف معنیداری داشت (05/0>P).
نتیجهگیری: بهرهگیری از برنامه کاربردی مبتنیبر موبایل میتواند موجب بهبود مهارت مدیریت درد و سنجش درد در دانشجویان پرستاری شود. استفاده صحیح از این برنامهها میتواند منجر به بهبود کیفیت یادگیری دانشجویان و همچنین ارتقا سطح دانش و مهارت آنان شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي دریافت: 1401/10/19 | پذیرش: 1401/12/16 | انتشار: 1402/3/3