Zare S, Yazdanpanahi F, Zarshenas L, Davari Dolatabadi N. Examining the Level of Knowledge of Undergraduate Nursing Students about the Principles of Oral and Dental Health based on Oral and Dental Health Indicators: the Experience of Iranian students of the Curriculum. jmed 2023; 18 (1) :401-417
URL:
http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1380-fa.html
زارع شهناز، یزدان پناهی فاطمه، زرشناس لادن، داوری دولت آبادی نسرین. بررسی سطح آگاهی دانشجویان کارشناسی پرستاری از اصول بهداشت دهان و دندان براساس شاخصهای سلامت دهان و دندان: تجربه دانشجویان ایران برنامه درسی. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1402; 18 (1) :401-417
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1380-fa.html
دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ، davarinn@gmail.co
چکیده: (549 مشاهده)
زمینه و هدف: سلامت دهان و دندان یکی از مولفه های سلامت عمومی است و ارتقاء سلامت دهان و دندان یکی از مهمترین اهداف پیشگیری از بیماریها است.ادغام سلامت دهان در مراقبت های سلامتی عمومی، توسط سازمان بهداشت جهانی مؤکداً توصیه شده است. پرستاران می توانند در ارتقاء مراقبت های سلامت دهان مشارکت فعال داشته باشند. هدف پژوهش، نیاز سنجی شاخص های سلامت دهان و دندان در کوریکولوم دانشجویان پرستاری بود.
مواد و روشها: دراین مطالعه مقطعی،119نفر از دانشجویان سال سوم و چهارم پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز به صورت سرشماری وارد مطالعه شدند. از چک لیست به عنوان ابزار جهت ارزیابی سطح آگاهی دانشجویان از بهداشت دهان و دندان استفاده شد و برای تحلیل داده ها از آزمون Chi-square توسط نرم افزار spss استفاده گردید.
یافته ها: بین سطح آگاهی و توانایی دانشجویان از بهداشت دهان و دندان با مدت زمان تحصیل در دانشگاه، جنسیت، وضعیت تاهل و معدل ارتباط معنی داری وجود نداشت (05/0p>) در حالیکه بین میزان آگاهی دانشجویان پرستاری در زمینه شاخص های سلامت دهان و دندان و ضرورت تدریس این مباحث در رشته پرستاری رابطه معنی داری وجود دارد(05/0p<)
نتیجه گیری: این مطالعه ضعف دانش و توانایی دانشجویان پرستاری در زمینه شاخص های دهان ودندان و نقش خطیر پرستار درتیم سلامت و در نتیجه لزوم گنجاندن این مبحث را در کوریکولوم دانشجویان پرستاری و ارائه این مبحث به عنوان بخشی از دوره کارآموزی را نشان می دهد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي دریافت: 1401/9/27 | پذیرش: 1401/12/27 | انتشار: 1402/3/3