Rafiee-vardanjani L, Arsalni N, Zabolipour S, Gilvari T, Khajemirzaie F, Fallahi-Khoshknab3 M. The Comparative Study of Rehabilitation Nursing Curriculum in Iran and Melbourne University of Australia. jmed 2023; 18 (1) :418-430
URL:
http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1372-fa.html
رفیعی وردنجانی لیلا، ارسلانی نرگس، زابلی پور سهیلا، گیلوری طاهره، خواجه میرزایی فائزه، فلاحی خشکناب مسعود. مقایسه تطبیقی برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد پرستاری توانبخشی ایران و دانشگاه ملبورن استرالیا. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1402; 18 (1) :418-430
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1372-fa.html
دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی ، msflir@yahoo.com
چکیده: (489 مشاهده)
مقدمه: مقایسـه برنامههای مختلـف آموزشـی در پرسـتاری میتواند سـبب ارتقـای محتـوا و کیفیـت برنامـه آموزشـی و پاسـخ بـه نیـاز جامعـه جهـت تربیـت و تأمین نیـروی متبحـر پرسـتاری شـود؛ لذا ایـن مطالعـه تطبیقـی بهمنظور شـناخت بیشـتر شباهتها و تفاوتهای برنامه درسی پرستاری توانبخشی ایران و دانشگاه ملبورن انجـام گردیـد.
روش بررسی: در ایـن مطالعـه توصیفـی تطبیقـی در سـال، ۱۴۰۱ دادههای در رابطـه بـا برنامـه آمـوزش کارشناسـی ارشـد پرسـتاری توانبخشی بـا اسـتفاده از کلیدواژههای مطالعـه تطبیقـی، برنامـه درسـی، کارشناسـی ارشـد، پرسـتاری توانبخشی، استرالیا، ایـران و مروری بـر تاریخچـه و جزئیـات برنامـه درسـی دوره کارشناسـی ارشـد پرسـتاری توانبخشی ایـران و دانشـگاه ملبورن جمعآوری گردیـد. سـپس دادهها بـا اسـتفاده از الگـوی Bereday در چهـار مرحلـه توصیـف، تفسـیر، همجواری و مقایسـه مـورد تجزیهوتحلیل قـرار گرفـت.
نتایج: برنامـه کارشناسـی ارشـد پرسـتاری توانبخشی در ایـران و دانشـگاه ملبورن بـه لحـاظ نحـوه و شـرایط پذیـرش، ماهیـت رشـته، رسـالت و همچنیـن دورنمـای با یکدیگر متفاوت بودند.
نتیجهگیری: جهت ارتقا کیفیـت آموزش پرستاری توانبخشی ایـران تلاش برای آمـوزش مهارتهای بالینـی اختصاصی توانبخشی گروههای خاص و همراه با مشارکت جامعه در فرایند آموزش این رشته همانند دانشگاه ملبورن میتواند بسیار مثمرثمر باشد؛ لذا توجه به استفاده از پرستاری مبتنی بر شواهد بایسـتی بیش از قبل در بازنگـری این برنامـه درسی مدنظر قرار گیرد.
واژههای کلیدی: برنامه درسی، پرستاری توانبخشی، استرالیا، ایران
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاري دریافت: 1401/9/11 | پذیرش: 1401/12/10 | انتشار: 1402/3/3