دوره 18، شماره 2 - ( تابستان 1402 )                   جلد 18 شماره 2 صفحات 504-493 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


گروه مامایی، مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری و مامایی، پژوهشکده بیماری های غیر واگیر، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران ، elhamf92@gmail.com
چکیده:   (304 مشاهده)
مقدمه: دراین مطالعه تیم تحقیق برآن شد تا با طراحی و اجرا و ارزشیابی دوره کارورزی مامایی به روش باز اندیشی گروهی بر اساس مدل Boud و همکاران گامی در جهت ارتقا کیفیت آموزش مامایی بردارد.
روش بررسی: این مطالعه از نوع نیمه تجربی تک گروهی بود. هر دانشجو حداقل 4 روز از کارورزی به انجام بازاندیشی پرداخت. بازاندیشی ابتدا در گروههایی کوچک و سپس در گروه بزرگتر مطرح شد و بازخورد لازم ارائه گشت. ابزار مطالعه شامل پرسشنامه استاندارد نظرسنجی و چک لیست بازاندیشی بود. نتایج آزمون با انجام آزمونهای آماری توصیفی و تحلیلی t-test مورد بررسی قرار گرفت.
نتایج: میانگین نمره نظرسنجی قبل از انجام بازاندیشی 48/10 ± 95/122 و بعد از بازاندیشی 78/19 ± 60/131 بود. یافته ها نشان داد که اختلاف آماری معنیداری بین نظرات دانشجویان پیش از شروع مطالعه و بعد از پایان مطالعه وجود دارد (012/0=p). براساس بررسی نتایچ چک لیست تکمیل شده توسط دانشجویان مباحث مورد بررسی شامل: 1-کنترل لیبر (28%)، 2- فرآیند زایمان و مراقبتهای پس از زایمان از مادر (56%) و 3- مراقبت از نوزاد (16%) بود. نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان میدهد که بازاندیشی توانسته است برای دانشجویان مفید واقع شود و به مربیان در امر آموزش صحیح یاری رساند. مربیان حین انجام بازاندیشی فرصتی پیدا خواهند کرد تا مطالب ارائه شده را تکمیل و یا در صورت برداشت غلط دانشجویان، اصلاح نمایند. در نتیجه بازاندیشی یک ابزار کمکی مناسب جهت بهبود کیفیت آموزش مامایی میباشد.

 
واژه‌های کلیدی: آموزش، بازاندیشی، بالین، مامایی
متن کامل [PDF 925 kb]   (131 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1401/8/8 | پذیرش: 1402/3/20 | انتشار: 1402/7/8

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.