دوره 17، شماره 4 - ( زمستان 1401 )                   جلد 17 شماره 4 صفحات 272-263 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alirezaei S, Arji G. Identifying the Situation of Accountable Medical Science Education and Providing Implementation Solutions in Zanjan University of Medical Sciences from the Point of View of Experts in the Field of Education. jmed 2023; 17 (4) :263-272
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1357-fa.html
علیرضایی سمیرا، ارجی گلی. شناسایی وضعیت آموزش علوم پزشکی پاسخگو و ارائه راهکارهای اجرایی در دانشگاه علوم پزشکی زنجان از دیدگاه خبرگان حوزه آموزش. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1401; 17 (4) :263-272

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1357-fa.html


دانشکده علوم پزشکی ساوه ، Goliarji@gmail.com
چکیده:   (331 مشاهده)
مقدمه: اهمیت آموزش پاسخگو در دانشگاه‌های علوم پزشکی آنچنان حائز اهمیت است که یکی از سیاست‌های کلان بسته‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی، نهادینه‌ سازی رویکرد آموزش پاسخگو در نظام سلامت می­‌باشد. هدف پژوهش حاضر، شناسایی نقاط قوت، ضعف، چالش‌ها و فرصت‌های حوزه آموزش علوم پزشکی و ارائه راهکارهای اجرایی در دانشگاه علوم پزشکی زنجان بود.
روش بررسی: پژوهش حاضر به روش کیفی و در 2 مرحله در سال 1400 در دانشگاه علوم پزشکی زنجان انجام شد. در گام اول به مرور متون مرتبط علمی پژوهشی در پایگاه‌های اطلاعاتی فارسی و انگلیسی پرداخته شد و در گام دوم 21 نفر از مدیران حوزه آموزش دانشگاه بصورت هدفمند جهت شرکت در جلسات نشست خبرگان انتخاب شدند و جلسات تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. تحلیل داده‌ها با استفاده از روش کروگر انجام شد.
نتایج: در این مطالعه نقاط ضعف، قوت، فرصت‌ها و چالش‌های حوزه آموزش علوم پزشکی پاسخگو در دانشگاه علوم پزشکی زنجان شناسایی و سپس راهکار‌های اجرایی برای مقابله با چالش‌ها با استفاده از فرصت‌های موجود مورد بررسی قرار گرفت.
نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد هماهنگی و تقویت نگرش مشترک میان معاونت‌های مختلف دانشگاه و مدیران ستادی، بازنگری برنامه‌های درسی و آموزشی، پیدایش درک مشترک از مفاهیم پاسخگویی در آموزش علوم پزشکی میان ذینفعان مختلف و در نظر گرفتن مشوق‌های کافی در دانشگاه می‌تواند زمینه ارتقای پاسخگویی اجتماعی در آموزش علوم پزشکی را مهیا نماید.
 
متن کامل [PDF 471 kb]   (171 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1401/6/27 | پذیرش: 1401/10/4 | انتشار: 1401/12/14

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb