Evaluating the effectiveness of Ph.D. curriculum to create knowledge management capabilities from the graduate students’ view of Tehran University of Medical Sciences. jmed 2022; 17 (3) :202-213
URL:
http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1353-fa.html
صدقی شکوه، سپهر فرشته، گلستانی ابوالفضل. بررسی تأثیر برنامه درسی مقطع Ph.D در رشته های علوم پایه پزشکی از نظر ایجاد توانمندی مدیریت دانش از دیدگاه دانش آموختگان دانشگاه علوم پزشکی تهران. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1401; 17 (3) :202-213
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1353-fa.html
دانشکده علوم انسانی، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. ، fereshteh.sepehr@yahoo.com
چکیده: (615 مشاهده)
مقدمه: مدیریت دانش به عنوان موضوعی جدید، رویکردی بدیع در تسهیل آموزش و پژوهش در نظام آموزش عالی ایجاد کرده اســت. فارغالتحصیلان دانشگاهها باید پیش از ورود به دنیای کار، به لوازم ایفای نقش خود مجهز شـــوند که توانایی در مدیریت دانش از جمله این نیازها میباشد، لذا؛ این پژوهش به بررسی تأثیر دروس مقطع Ph.D. از نظر ایجاد توانمندی مدیریت دانش از دیدگاه دانش آموختگان دانشگاه علوم پزشکی تهران میپردازد.
روش بررسی: این پژوهش از نوع توصیفی-مقطعی است. نمونه پژوهش شامل دانشآموختگان مقطع تحصیلی Ph.D. رشتههای مختلف علومپایه پزشکی دانشگاه تهران (107 نفر) بود. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته براساس مؤلفههای مدل مدیریت دانش Bukowitz و Williams بود، که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار آماری SPSS نسخه 22 استفاده گردید.
نتایج: یافتههای حاصل از این پژوهش نشان داد که میانگین نمره وضعیت استقرار مدیریت دانش در دروس از نظر دانشآموختگان بالاتر از حد متوسط قرار دارد. همچنین بالاترین میانگین مربوط به متغیرهای تسهیم و اشتراکگذاری دانش (2/3) و کمترین مربوط به به ارزیابی دانش (69/2) بوده است.
نتیجهگیری: تأثیر دروس مقطع Ph.D. در ایجاد توانمندسازی مدیریت دانش، از نظر دانشآموختگان، در حد بالاتر از متوسط قرار داشت. با این حال در ابعادی دارای وضعیت مطلوبی نبود که نیاز به برنامهریزی و توجه بیشتر بخصوص در ارزیابی و حذف دانش دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1401/6/16 | پذیرش: 1401/8/25 | انتشار: 1401/9/21