دوره 17، شماره 3 - ( پاییز 1401 )                   جلد 17 شماره 3 صفحات 213-202 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Evaluating the effectiveness of Ph.D. curriculum to create knowledge management capabilities from the graduate students’ view of Tehran University of Medical Sciences. jmed 2022; 17 (3) :202-213
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1353-fa.html
صدقی شکوه، سپهر فرشته، گلستانی ابوالفضل. بررسی تأثیر برنامه درسی مقطع Ph.D در رشته های علوم پایه پزشکی از نظر ایجاد توانمندی مدیریت دانش از دیدگاه دانش آموختگان دانشگاه علوم پزشکی تهران. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1401; 17 (3) :202-213

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1353-fa.html


دانشکده علوم انسانی، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. ، fereshteh.sepehr@yahoo.com
چکیده:   (615 مشاهده)
مقدمه: مدیریت دانش به عنوان موضوعی جدید، رویکردی بدیع در تسهیل آموزش و پژوهش در نظام آموزش عالی ایجاد کرده اســت. فارغالتحصیلان دانشگاهها باید پیش از ورود به دنیای کار، به لوازم ایفای نقش خود مجهز شـــوند که توانایی در مدیریت دانش از جمله این نیازها می­باشد، لذا؛ این پژوهش به بررسی تأثیر دروس مقطع Ph.D. از نظر ایجاد توانمندی مدیریت دانش از دیدگاه دانش آموختگان دانشگاه علوم پزشکی تهران می­پردازد.
روش بررسی: این پژوهش از نوع توصیفی-مقطعی است. نمونه پژوهش شامل دانش­آموختگان مقطع تحصیلی Ph.D. رشته­های مختلف علوم­پایه پزشکی دانشگاه تهران (107 نفر) بود. ابزار گردآوری داده­ها، پرسشنامه محقق ساخته براساس مؤلفه­های مدل مدیریت دانش Bukowitz و Williams بود، که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از نرم­افزار آماری SPSS نسخه 22 استفاده گردید.
نتایج: یافته­های حاصل از این پژوهش نشان داد که میانگین نمره وضعیت استقرار مدیریت دانش در دروس از نظر دانش­آموختگان بالاتر از حد متوسط قرار دارد. همچنین بالاترین میانگین مربوط به متغیرهای تسهیم و اشتراک­گذاری دانش (2/3) و کمترین مربوط به به ارزیابی دانش (69/2) بوده است.
نتیجه‌گیری: تأثیر دروس مقطع Ph.D. در ایجاد توانمندسازی مدیریت دانش، از نظر دانش­آموختگان، در حد بالاتر از متوسط قرار داشت. با این حال در ابعادی دارای وضعیت مطلوبی نبود که نیاز به برنامه­ریزی و توجه بیشتر بخصوص در ارزیابی و حذف دانش دارد.
متن کامل [PDF 848 kb]   (241 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1401/6/16 | پذیرش: 1401/8/25 | انتشار: 1401/9/21

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb