دوره 17، شماره 1 - ( بهار 1401 )                   جلد 17 شماره 1 صفحات 30-15 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


دانشکده پزشکی، گروه بیماری های عفونی، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران. ، allami9@yahoo.com
چکیده:   (620 مشاهده)
مقدمه: افزایش رفتار­های غیرحرفه­‌ای در همه‌­گیری کوید-19 می­‌تواند به یک چالش بزرگ تبدیل شود. این مطالعه با هدف تبیین تجارب دستیاران و اعضای هیئت‌­علمی در مورد مشکلات پایبندی به ‌تعهدات حرفه­‌ای در دوره همه­‌گیری کوید-19 و تأثیرات آن بر آموزش بالینی صورت گرفت.
روش بررسی: مطالعه حاضر کیفی و از نوع پدیدارشناسی توصیفی است. با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند، چهارده نفر از اعضای هیات‌¬علمی بالینی و دستیاران تخصصی عفونی دانشگاه علوم پزشکی قزوین در سال ۱۳۹9، از طریق مصاحبه¬‌های نیمه¬ساختاریافته، تجربیات خود را در زمینه مشکلات مرتبط با تعهدات حرفه‌¬ای در مراکز آموزشی-درمانی به اشتراک گذاشتند. متن مصاحبه¬‌های ضبط­شده پس از مکتوب¬‌سازی بر اساس رویکرد Colaizzi تجزیه¬و¬تحلیل شدند.
نتایج: تعداد 90 کد اولیه استخراج­شده با توجه به دو حوزه‌ اصلی مورد مطالعه، طبقه‌¬بندی شدند: مشکلات موجود در زمینه‌ رعایت تعهدات حرفه¬‌ای و تأثیرات همه‌¬گیری کووید-19 بر فعالیت‌¬های آموزشی- پژوهشی مؤثر بر تعهدات حرفه¬‌ای. در مورد اول، سه مضمون اصلی مشتمل بر کاهش ارتباط مؤثر با بیماران، عدم اضرار به بیمار و مخدوش شدن اصل عدالت و در مورد دوم، دو مضمون افزایش رفتارهای غیر¬حرفه‌ای فراگیران در برخورد با بیماران (کاهش کمیت و کیفیت آموزش‌¬ها، نظارت و تعامل بالینی با بیماران) و افزایش رفتارهای غیرحرفه‌¬ای در حوزه‌ پژوهش آشکار گردید.
نتیجه‌گیری: مهمترین مشکل مرتبط با تعهدات حرفه­‌ای در همه‌­گیری کووید-19، اضافه بار نقش و اختلال در ارتباط پزشک و بیمار است. با توجه به تأثیر زیاد الگوبرداری بر رفتار حرفه­‌ای دانشجویان، گنجاندن آموزش­‌های مرتبط جهت تقویت نقش الگویی، می‌تواند از بروز این آسیب­‌ها در محیط‌­های بالینی بکاهد.
 
متن کامل [PDF 687 kb]   (196 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1400/10/13 | پذیرش: 1401/1/14 | انتشار: 1401/3/31

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.