دوره 16، شماره 4 - ( زمستان 1400 )
جلد 16 شماره 4 صفحات 299-296
|
برگشت به فهرست نسخه ها
10.18502/jmed.v16i4.8580
پژوهش در آموزش اکوکاردیوگرافی: شناخت روش های پژوهش کیفی
علی حسین ثابت
*
،
بهاره وفایی
،
محسن شکری خیرآبادی
،
مهدی خدائی ورپشتی
دانشکده پزشکی، گروه قلب و عروق، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران ،
ali_hosseinsabet@yahoo.com
چکیده:
(1115 مشاهده)
امروزه بسیاری از آموزشگران بالینی که خود پژوهشگر در زمینه بالینی یا در زمینه آموزش پزشکی میباشند، به طور عمده از پژوهش کمی بهره میگیرند و درصدد تعیین روابط بین متغیرها و شناسایی رابطه علی و معلولی بین تعداد معدودی از متغیرها در تعداد زیادی از افراد میباشند. آنها در پی چرایی پدیدهها در محیطی که پژوهشگران آن را تدارک دیدهاند، می باشد. اما پژوهش کمی نمیتواند چگونگی پدیدهها را روشن نماید، درحالی که پژوهش کیفی با مطالعه تعدادی زیادی از متغیرها در تعداد کمی از افراد، در محیطی طبیعی، توانایی شناخت چگونگی را دارد (3-1). در اکوکاردیوگرافی که یک روش تصویربرداری غیر تهاجمی از قلب میباشد و هسته بسیاری از تصمیم
گیری های بالینی در رشته بیماریهای قلب و عروق میباشد، آموزشگر بالینی نیاز به کسب مجموعهای پیچیده از مهارتهای شناختی، ادراکی و بدنی دارد. از این رو شناخت و درک کامل و عمیق محیط آموزشی در شرایط طبیعی توسط آموزشگر میتواند به فراگیر برای یادگیری بهتر کمک نماید. در این نوشتار به معرفی مختصر پژوهش کیفی و رویکردهای آن در بستر آموزش اکوکاردیوگرافی می پردازیم.
undefined
واژههای کلیدی:
اکوکاردیوگرافی
،
پژوهش کیفی
،
پژوهش در آموزش
متن کامل
[PDF 241 kb]
(394 دریافت)
نوع مطالعه:
نامه به سردبير
| موضوع مقاله:
قلب
دریافت: 1400/9/20 | پذیرش: 1400/10/5 | انتشار: 1400/11/17
بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط
Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License
قابل بازنشر است.