دوره 16، شماره 4 - ( زمستان 1400 )                   جلد 16 شماره 4 صفحات 299-296 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


دانشکده پزشکی، گروه قلب و عروق، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران ، ali_hosseinsabet@yahoo.com
چکیده:   (1115 مشاهده)
امروزه بسیاری از آموزشگران بالینی که خود پژوهشگر در زمینه بالینی یا در زمینه آموزش پزشکی می­باشند، به طور عمده از پژوهش کمی بهره می­گیرند و درصدد تعیین روابط بین متغیرها و شناسایی رابطه علی و معلولی بین تعداد معدودی از متغیرها در تعداد زیادی از افراد می­باشند. آن­ها در پی چرایی پدیده­ها در محیطی که پژوهشگران آن را تدارک دیده­اند، می باشد. اما پژوهش کمی نمی­تواند چگونگی پدیده­ها را روشن نماید، در­حالی که پژوهش کیفی با مطالعه تعدادی زیادی از متغیرها در تعداد کمی از افراد، در محیطی طبیعی، توانایی شناخت چگونگی را دارد (3-1). در اکوکاردیوگرافی که یک روش تصویربرداری غیر تهاجمی از قلب می­باشد و هسته بسیاری از تصمیم­گیری های بالینی در رشته بیماری­های قلب و عروق می­باشد، آموزشگر بالینی نیاز به کسب مجموعه­ای پیچیده از مهارت­های شناختی، ادراکی و بدنی دارد. از این رو شناخت و درک کامل و عمیق محیط آموزشی در شرایط طبیعی توسط آموزشگر می­تواند به فراگیر برای یادگیری بهتر کمک نماید. در این نوشتار به معرفی مختصر پژوهش کیفی و رویکردهای آن در بستر آموزش اکوکاردیوگرافی می پردازیم.undefined
متن کامل [PDF 241 kb]   (394 دریافت)    
نوع مطالعه: نامه به سردبير | موضوع مقاله: قلب
دریافت: 1400/9/20 | پذیرش: 1400/10/5 | انتشار: 1400/11/17

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.