دوره 17، شماره 2 - ( تابستان 1401 )                   جلد 17 شماره 2 صفحات 100-91 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moradi E, pourbairamian G, ramazani G, sohrabi Z, aalaa M, norouzi A. Meta Evaluation of PhD Course in Medical Education. jmed 2022; 17 (2) :91-100
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1266-fa.html
مرادی اسحاق، پوربایرامیان قدیر، رمضانی قباد، سهرابی زهره، اعلاء مریم، نورورزی اعظم. فراارزشیابی کوریکولوم دوره دکترای تخصصی رشته آموزش پزشکی. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1401; 17 (2) :91-100

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1266-fa.html


مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، دانشکده پزشکی، گروه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران. ، zo_sohrabi@yahoo.com
چکیده:   (1038 مشاهده)
مقدمه: برنامه‌های آموزشی جهت تحقق اهداف آموزشی، ارتقای کیفیت و حفظ پویایی، به ارزشیابی نیاز دارند. فارغ از نوع ارزشیابی، در هر ارزشیابی احتمال وجود سوگیری در تصمیمات ارزیاب وجود دارد. لذا انجام فراارزشیابی ضروری است. هدف از این پژوهش، فراارزشیابی برنامه دوره دکترای تخصصی رشته آموزش پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی ایران، با استفاده از مقیاس فراارزشیابی Staffel Beam می­باشد.
روش بررسی: این مطالعه یک پژوهش مقطعی است و با استفاده از چک لیست فراارزشیابی Staffel Beam که شامل چهار استاندارد می باشد. استاندارد فایده­مندی دارای تعداد 7 نشانگر، عملی بودن، 3 نشانگر، اخلاقی 8 نشانگر، دقت دارای 12 نشانگر  بودند که هر کدام به صورت جداگانه بررسی شدند.
نتایج: نتایج به دست آمده، حاکی از آن بود که بیشترین میزان نمره کلی مربوط به استاندارد دقت ارزشیابی و کمترین آن اختصاص به استاندارد عملی بودن و مسائل اخلاقی داشت. بیشترین میزان قدرت ارزشیابی مربوط به استاندارد عملی بودن و کمترین آن مربوط به استاندارد اخلاقی داشت. در بررسی نهایی چهار شاخص فراارزشیابی مشخص که وضعیت استاندارد عملی بودن، بسیار خوب و شاخص استاندارد اخلاقی در حد متوسط است. استانداردهای فایده¬مندی و دقت نیز در وضعیت خوب می­باشند.
نتیجه‌گیری: آموزش ارزشیابان و مبحث ارزشیابی، یکی از اقدامات عملی و مناسبی است که به بهبود وضع موجود کمک نماید. پیشنهاد می­گردد علاوه بر تقویت استانداردهایی که امتیاز بالایی کسب نمودند، به مسائل اخلاقی در ارزشیابی مانند انجام توافقات فی‌مابین ارزشیاب و سفارش­دهنده ارزشیابی نیز، توجه بیشتری شود.
 فراارزشیابی، ارزشیابی برنامه، دکترای تخصصی، آموزش پزشکی، کوریکولوم
 
متن کامل [PDF 771 kb]   (366 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1400/8/23 | پذیرش: 1401/3/23 | انتشار: 1401/6/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb