Hosseini A, Keshmiri F, Rooddehghan Z, Mokhtari Z, Salamat gaznag E, Bahramnezhad F. Design, Implementation and Evaluation of Clinical Pharmacology Simulation Training Method for Nursing Students of Tehran School of Nursing and Midwifery. jmed 2021; 16 (3) :151-162
URL:
http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1251-fa.html
حسینی امین، کشمیری فاطمه، روددهقان زهرا، مختاری زهرا، سلامت گزنق الهه، بهرام نژاد فاطمه. طراحی، اجرا و ارزیابی آموزش شبیهسازی فارماکولوژی بالینی دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی تهران. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1400; 16 (3) :151-162
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1251-fa.html
دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران ، bahramnezhad.f@gmail.com
چکیده: (1612 مشاهده)
مقدمه: آموزش به دانشجویان در محیط ایمنی همچون مراکز شبیهسازیشده میتواند در ارائه خدمات آموزشی و آمادگی برای کار در بالین موثر باشد. بر همین اساس مطالعه حاضر با هدف طراحی، اجرا و ارزیابی آموزش شبیهسازی فارماکولوژی بالینی دانشجویان پرستاری انجام شده است.
روش بررسی: مطالعه حاضر در سال 1400- 1398 در سه فاز اصلی طراحی، اجرا و ارزشیابی مرکز مهارتهای دارویی در مرکز مهارتهای بالینی دانشکده پرستاری و مامایی تهران انجام شد. ابتدا فاز طراحی با تهیه مقدمات فضا و داروهای مورد نظر انجام شد. با توجه به شیوع بیماری کووید – 19، بخشی از مرحله اجرا و ارزشیابی در بستر مجازی صورت گرفت. قبل و بعد از اتمام دوره کارآموزی، دانش، مهارت، رضایتمندی و استدلال بالینی دانشجویان با کمک پرسشنامههای مربوطه سنجیده و با کمک آمار توصیفی و تحلیلی تجزیه و تحلیل شدند.
نتایج: میانگین نمرات سه متغیر دانش فارماکولوژی، مهارت محاسبات دارویی و استدلال بالینی فارماکولوژی دانشجویان پرستاری قبل و بعد از اجرای کارآموزی مورد بررسی قرار گرفت که نتایج نشان داد، هر سه میانگین به طور معنیداری نسبت به قبل از مداخله ارتقا یافته بود (001/0 p< و 001/0p=). میانگین کل رضایتمندی دانشجویان از دوره کارآموزی فارماکولوژی (2/3) 57/30 بود که حاکی از رضایتمندی نسبی از دوره آموزشی بود.
نتیجهگیری: به طور کلی نتایج مطالعه حاکی از ارتقای سطح دانش فارماکولوژی، استدلال بالینی دانشجویان در حوزه فارماکولوژی و ارتقای معنیدار مهارت در محاسبات دارویی بود. با وجود محدودیتهای ناشی از کرونا، به نظر میرسد این شیوه آموزشی منجر به بهبود عملکرد دانشجویان پرستاری در فارماکولوژی میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي دریافت: 1400/6/25 | پذیرش: 1400/8/12 | انتشار: 1400/9/10