دوره 16، شماره 4 - ( زمستان 1400 )                   جلد 16 شماره 4 صفحات 295-285 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


دانشکده پرستاری ابهر، گروه پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران. ، zeinab.bahrami32@gmail.com
چکیده:   (1249 مشاهده)
مقدمه: برنامه درسی پنهان متشکل از پیام‌­های ضمنی جو اجتماعی مراکز آموزشی است که نوشته نشده ولی توسط همه احساس می­‌شود. با توجه به ارتباط مستقیم برنامه درسی پنهان با یادگیری دانشجویان و نیاز اعضای هیأت علمی رشته پرستاری، این مطالعه با هدف تبیین تجربیات دانشجویان پرستاری از برنامه درسی پنهان بر فرایند یادگیری انجام شد.
روش بررسی: این مطالعه به صورت یک مطالعه کیفی با رویکرد تحلیل محتوا کیفی در دانشگاه علوم پزشکی زنجان در سال 1398 انجام شد. نمونه‌گیری به صورت مبتنی­بر هدف و شامل 19 نفر از دانشجویان پرستاری از نیمسألهای سوم و بالاتر و از هر دو جنس زن و مرد بود. روش جمع‌آوری داده‌­ها، مصاحبه­‌های نیمه ساختاریافته و عمیق بود. آنالیز داده‌­ها به صورت دستی انجام شد.
نتایج: در مجموع 84 کد اولیه حاصل شد، که بعد از ادغام کد­های مشابه در نهایت 44 کد در 9 زیر­طبقه و 3 طبقه اصلی شامل تعاملات، عوامل فردی و کیفیت محیط آموزشی استخراج شد.
نتیجه‌گیری: با توجه به تجربیات دانشجویان از تأثیر برنامه درسی پنهان بر فرایند یادگیری، جهت ارتقاء یادگیری دانشجویان، باید عناصر برنامه درسی پنهان در برنامه­‌ریزی‌­های آموزشی، مد­نظر قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: برنامه درسی پنهان، یادگیری، آموزش
واژه‌های کلیدی: برنامه درسی پنهان، یادگیری، آموزش
متن کامل [PDF 792 kb]   (395 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1400/4/28 | پذیرش: 1400/10/5 | انتشار: 1400/11/17

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.