Nakhoda K, Hosseini M, Mohammadkhani K, Ghorchian N G. Challenges and Barriers to Internationalization from the Perspective of Faculty Members and Staff of the International Department of Iran, Tehran and Shahid Beheshti Universities of Medical Sciences. jmed 2021; 16 (2) :94-108
URL:
http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1223-fa.html
ناخدا کبری، حسینی محمدعلی، محمدخانی کامران، قورچیان نادر قلی. چالشها و موانع بینالمللیسازی از دیدگاه اعضای هیئت علمی و کارشناسان و مدیران بخش بینالملل دانشگاه-های علوم پزشکی شهر تهران. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1400; 16 (2) :94-108
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1223-fa.html
دانشیار،دانشکده مدیریت توانبخشی، گروه مدیریت توانبخشی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران. ، mahmaimy2020@gmail.com
چکیده: (1191 مشاهده)
مقدمه: از آنجاییکه بینالمللی شدن، یکی از اولویتهای مهم دانشگاههای علوم پزشکی میباشد، لذا این مطالعه با هدف بررسی چالشهای بینالمللیسازی در دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران انجام شد.
روش بررسی: این مطالعه از نوع کیفی با رویکرد تحلیل محتوای قراردادی است. 17 نفر از اعضای هیأت علمی و کارشناسان و مدیران بخش بینالملل دانشگاههای علوم پزشکی ایران، تهران و شهید بهشتی در نیمسال دوم تحصیلی 98-1397 به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و مورد مصاحبه نیمهساختاریافته قرار گرفتند. سپس، دادههای گردآوری شده بر اساس پنج گام گرانهایم و نرمافزار تحلیل دادههای کیفیِ MAXQDA.12 مورد تحلیل قرار گرفت.
نتایج: یافتههای تحلیل محتوای مصاحبهها نشان داد که پنج مؤلفه اصلی شامل مؤلفههای ساختاری قانونی، سیاسی- امنیتی، آموزشی- پژوهشی، فرهنگی- اجتماعی و اقتصادی زیرساختی به همراه 13 مؤلفه فرعی شامل سیاستگذاریهای کلان، فرایند پذیرش و جذب، کارکنان و مدیریت، خدمات بینالمللی، وضعیت و خدمات آموزشی، خدمات پژوهشی، میزان شهرت و رتبه دانشگاه، فرهنگ جامعه، فرهنگ دانشگاهی، توسعه اقتصادی و خدمات و تسهیلات مالی، توسعه زیرساختهای کشور و دانشگاهها، خدمات رفاهی و توسعه فناوری اطلاعات و خدمات مجازی از جمله چالشها و موانع بینالمللیسازی هستند.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج مطالعه، پیشنهاد میشود جهت تقویت روند بینالمللیسازی دانشگاههای علوم پزشکی، نهادهای قانونگذاری به تصویب قوانین و نظارت بر اجرا و نیز امضای تفاهمنامه با سایر کشورها پرداخته و دانشگاهها نیز افزایش قابلیت اطلاعرسانی، بهبود مهارت و تسلط به زبان انگلیسی و سایر مهارتهای تخصصی کارکنان، تبلیغات مناسب در جهت جذب دانشجوی خارجی، تبادل دانشجو و اساتید، تقویت تصویر و سیمای دانشگاه را مورد توجه قرار دهند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي دریافت: 1400/4/13 | پذیرش: 1400/5/17 | انتشار: 1400/6/20