Mortazavimoghaddam S G, Allahyari E, Vahedi F, Zare Bidaki M. The Effect of Web-based Flipped Classroom Approach on Learning and Satisfaction of Medical Students Comparison with Lecture-based Method. jmed 2021; 16 (3) :207-215
URL:
http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1221-fa.html
مرتضوی مقدم سید غلامرضا، الهیاری الهه، واحدی فاطمه، زارع بیدکی مجید. بررسی میزان اثربخشی آموزشی و رضایتمندی دانشجویان پزشکی از کلاس وارونه مبتنی بر وب در مقایسه با روش تدریس سخنرانی. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1400; 16 (3) :207-215
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1221-fa.html
انشگاه علوم پزشکی بیرجند ، m.zare@live.co.uk
چکیده: (1666 مشاهده)
مقدمه: بهنظر میرسد مدلهای آموزشی دانشجو محور، همچون ﻛﻼس درس وارونه، به ویژه زمانی که با فناوری وب همراه گردد، فرصتهای آموزشی بیشتری را در اختیار فراگیران قرار دهد. مطالعه حاضر بررسی میزان اثربخشی و رضایتمندی دانشجویان پزشکی از روش کلاس درس وارونه مبتنی بر وب در مقایسه با تدریس به روش سخنرانی را هدف قرار داد.
روش بررسی: این یک مطالعه نیمه تجربی است که ۵۱ نفر را در هر یک از دو گروه مداخله و کنترل ارزیابی میکند. در گروه مداخله، ﻣﺤﺘﻮای درس فیزیوپاتولوژی ریه یک هفته قبل از کلاس درس حضوری در ﻗﺎﻟﺐ انواع فایلهای دیجیتال همچون ویدیو، متن، تصویر، صوت و نرمافزارهای تعاملی از طریق سامانه مدیریت یادگیری الکترونیکی نوید در اختیار فراگیران قرار گرفت و الزام شد تا آنان محتوا را قبل از کلاس مطالعه نمایند. سپس کلاس درس حضوری با بحث گروهی، پرسش و پاسخ و یادگیری مبتنی بر حل مسأله تکمیل گردید. در گروه کنترل، تدریس به روش سخنرانی سنتی در داخل کلاس درس انجام شد. دادهها با استفاده از SPSS نسخه 18 آنالیز گردید.
نتایج: توزیع سن، جنس و میانگین نمرات پیشآزمون در دو گروه مورد مطالعه، همگن بود. در گروه مداخله، دانشجویان میانگین نمره درسی بالاتری نسبت به گروه کنترل کسب نمودند (005/0 = P). همچنین میزان نمره رضایت دانشجویان در گروه مداخله به طور معنیداری بالاتر از گروه کنترل بود (001/0 < P).
نتیجهگیری: بر اساس نتایج، روش کلاس وارونه نه تنها باعث بهبود یادگیری میشود، بلکه با رضایتمندی بیشتر در بین دانشجویان همراه است.
ﻛـﻼس درس وارونه، مدل آموزشی، یادگیری الکترونیکی، رضایتمندی، پزشکی
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي دریافت: 1400/4/12 | پذیرش: 1400/5/17 | انتشار: 1400/9/10