Akbarilakeh M, SHARIRI FARD T. The Relationship between Metacognitive Awareness and Academic Success of Medical students at Shahid Beheshti University of Medical Sciences. jmed 2021; 16 (3) :199-206
URL:
http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1209-fa.html
اکبری لاکه مریم، شریفی فرد طاهره. ارتباط آگاهی فراشناختی با موفقیت تحصیلی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1400; 16 (3) :199-206
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1209-fa.html
گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران. ، akbari_maryam59@yahoo.com
چکیده: (1170 مشاهده)
مقدمه: موفقیت تحصیلی دانشجویان از شاخصهای مهم در ارزیابی عملکرد نظام آموزش عالی می¬باشد. از عوامل تاثیرگذار بر موفقیت تحصیلی، آگاهی فراشناختی و دانش و کنترل تفکر و شناخت است. ارزیابی وضعیت آن، دست¬اندرکاران آموزش را در برنامه¬ریزی ارتقای آن یاری می¬دهد. هدف این مطالعه بررسی ارتباط آگاهی فراشناختی با موفقیت تحصیلی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بود.
روش بررسی: این مطالعه همبستگی به روش پارامتریک پیرسون و با روش نمونهگیری طبقهای در 255 نفر از دانشجویان پزشکی با ابزار مطالعه پرسشنامه آگاهی فراشناختی شراو و دنیسون 1994 با هشت زیرمقیاس و نمرهدهی صفر (نادرست)، یک (درست) انجام شد. ملاک موفقیت تحصیلی معدل کل بود. پایایی و روایی پرسشنامه محاسبه شد.
نتایج: از 255 نفر شرکتکننده، 95 (3/37%) مرد و 160 (7/62%) زن بودند. حداقل سن 19 و حداکثر سن 26 سال بود. 85 نفر از دانشجویان سال اول، 85 نفر از بعد از آزمون علوم پایه، و 85 نفر از سال آخر حضور داشتند. پایینترین معدل 9/10 و بالاترین 6/19 بود. ارتباط بین معدل و آگاهی فراشناختی بطور کلی در تمام دانشجویان با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون 791/0 در سطح معناداری 0001/0 بود. بیشترین همبستگی بین معدل و زیرمقیاسهای دانش واقعی در مورد فراشناخت و کنترل فراشناخت، مدیریت اطلاعات وجود داشت. در همه طبقات دانشجویان، بالاترین میانگین رتبه مهارت فراشناختی مربوط به بعد تجزیه و تحلیل اثربخشی عملکرد و استراتژی بود.
نتیجهگیری: در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بین آگاهی فراشناختی دانشجویان با موفقیت تحصیلی ارتباط وجود دارد و از این خاصیت میتوان در برنامهریزی آموزشی استفاده کرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي دریافت: 1400/3/14 | پذیرش: 1400/6/10 | انتشار: 1400/9/10