دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران. ، Shoghli@zums.ac.ir
چکیده: (1358 مشاهده)
مقدمه: بیش از یک دهه است که محققان ایرانی دغدغه دانشگاه نسل سوم را داشته و مطالعات گوناگون در این زمینه به اجرا در آوردهاند. گردآوری و تحلیل اندیشههایی معرفیشده در این مطالعات، ممکن است بتواند راهگشای یافتن مسیری برای دگردیسی در حرکت بهسوی دانشگاه نسل سوم را فراهم آورد. این مطالعه در تلاش است تا با مرور مقالههای معتبر، الزامات حرکت دانشگاههای ایران بهسوی دانشگاه نسل سوم را معرفی کند.
روش بررسی: این مطالعه به روش مرور مفهومی و بر پایه چهارچوب معرفیشده از سوی آرسکی و املی در هشت گام به اجرا درآمده است. همه مقالات اصیل سه سال اخیر (1396-1398) در مجلات دارای نمایه علمی-پژوهشی، از پایگاه بانک اطلاعات نشریات کشور و پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی استخراج شدند. سپس با در نظر گرفتن معیارهای خروج، 12 مقاله در این مطالعه باقی ماند.
نتایج: مرور مفهومی مقالات، جداسازی و نوترکیبی مؤلفهها موجب شکلگیری 9 الزام دروندانشگاهی شد که میتوان آنها را در سه الزام میانجی (فرهنگ و پرورش کارآفرینی)، الزام بنیادین (چشمانداز، رسالت، اهداف و استراتژی و مدیریت و رهبری) و الزام بسترسازی و حمایت (سیاستگذاریهای کارآفرینانه و توسعه دانشگاه) جای داد.
نتیجهگیری: به نظر میرسد مدل پیشنهادی در این مطالعه برای آغاز کارآفرینی دانشگاهی و سپریکردن گامهای اولیه مناسب باشد. البته، بر اساس میزان رشد کارآفرینی در هر دانشگاه ممکن است مطالعه بیشتر و عمیقتری برای برخی از این الزامات ضرورت یاید.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي دریافت: 1399/7/3 | پذیرش: 1400/3/6 | انتشار: 1400/3/23