دوره 14، شماره 3 - ( پاییز 1398 )                   جلد 14 شماره 3 صفحات 220-228 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shackebaei D, Kavyani N, Hesari M, Rezaei M, Safari Y, Ramezani Aliakbari F. Viewpoints of Basic Science Students about the Affecting Factors on Class Attendance and its Correlation with Their Academic Performance in Kermanshah University of Medical Sciences (2018). jmed 2019; 14 (3) :228-220
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1018-fa.html
شکیبایی داریوش، کاویانی نیکی، حصاری مهوش، رضایی منصور، صفری یحیی، رمضانی علی اکبری فاطمه. بررسی دیدگاه دانشجویان علوم پایه در مورد عوامل تأثیرگذار بر میزان حضور دانشجو در کلاس و ارتباط آن با عملکرد تحصیلی آنها در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (1396). مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1398; 14 (3) :228-220

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1018-fa.html


3- کارشناس ارشد بیولوژی سلولی و ملکولی، مرکز تحقیقات بیولوژی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران ، mahvashhesari@gmail.com
چکیده:   (3695 مشاهده)
چکیده
مقدمه: مطالعه حاضر با هدف بررسی دیدگاه دانشجویان علوم پایه در مورد عوامل تأثیرگذار بر حضور در کلاس و ارتباط آن با عملکرد تحصیلی آنها، و همچنین بررسی انگیزه و میزان حضور دانشجویان در کلاس¬های دروس مختلف علوم پایه در دانشکده پزشکی کرمانشاه انجام گرفت.
روش بررسی: این مطالعه توصیفی- تحلیلی بر روی247 نفر از دانشجویان علوم پایه صورت گرفت. برای بررسی پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ جهت تعیین سازگاری درونی استفاده شد (83/0) که نشان ¬دهنده سازگاری درونی بالایی بود. برای تجزیه و تحلیل داده¬ها از آمارهای توصیفی، آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد.
نتایج: از دیدگاه دانشجویان، حضور در کلاس تاثیر مثبتی بر یادگیری داشته و "عوامل مرتبط با استاد" و "علاقه دانشجو به موضوع درسی" بیشترین نقش را در حضور¬شان داشت. علاوه برآن، بین "یادگیری مطالب درسی" و"کسب نمره بالاتر" با معدل دانشجویان ارتباط مثبت معنا داری وجود داشت (به ترتیب 273/0 r=و 207/0 r=). دروس فیزیولوژی، آناتومی، جنین¬شناسی، ایمونولوژی و باکتری¬شناسی شایع¬ترین کلاس¬هایی بودند که دانشجویان حضور خود را در آنها اعلام داشتند.
نتیجه‌گیری: دانشجویان با معدل بالاتر، عمدتاً با انگیزه¬های یادگیری مطالب و کسب نمره بالاتر در کلاس حاضر شده و حضور درکلاس¬های دروس خاصی را در اولویت خود قرار می¬دهند. با توجه به نقش تعیین کننده اساتید در حضور کلاسی دانشجویان، استفاده از این گونه اطلاعات به منظور ارزشیابی اساتید و بررسی میزان موفقیت سیستم آموزشی پیشنهاد می¬گردد.
واژه‌های کلیدی: آموزش، دانشجویان علوم پایه، حضور و غیاب، ارزشیابی اساتید

 
متن کامل [PDF 834 kb]   (673 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1398/2/4 | پذیرش: 1398/4/11 | انتشار: 1398/9/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb