باقری مریم، ناصری نیره، حقانی فریبا. نگاهی بر موضوعات و کاربردهای تامل و عمل تاملی در آموزش پرستاری. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1398; 14 (2) :123-135
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-990-fa.html
دانشیار، مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، گروه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران ، : fariba.haghani@yahoo.com
چکیده: (7634 مشاهده)
مقدمه: در دهه¬های اخیر عمل تاملی عنصری ارزشمند در برنامه¬های آموزش پرستاری معرفی شده و به عنوان ابزار یادگیری در ارتقاء عمل حرفه¬ای می¬باشد. از این رو مطالعه¬ی موضوعات و کاربردهای تامل و عمل تاملی در آموزش پرستاری به عنوان عامل توسعه حرفه¬ای و نزدیک کننده¬ی شکاف نظریه و عمل می¬تواند موثر باشد. هدف از این مطالعه، بررسی جایگاه و چگونگی کاربرد تامل و عمل تاملی در آموزش پرستاری می¬باشد.
روش بررسی: مقاله حاضر یک مطالعه مروری است که محتوای لازم برای نگارش آن از پایگاههای الکترونیکی فارسی (Iran doc SID, Magiran, Iranmedex) و انگلیسی زبان (Pubmed, ERIC, Google scholar, Proquest, Elsevier) تدوین شده است. نتایج بازیابی شده بین سال¬های 1992 تا 2019 می¬باشد. از 172 محتوای مستند بررسی شده، 31 مطالعه مرتبط در نگارش این مقاله مورد استفاده قرار گرفت.
نتایج: بکارگیری تامل در آموزش پرستاری از طریق استراتژی¬های مختلفی انجام می¬شود و به شناسایی نگرش¬ها و ارزش¬ها، مناطق نیازمند اصلاح، بهبود عمل حرفه¬ای، ارتقاء تفکر انتقادی و قرار دادن بیمار در قلب فعالیت یادگیری کمک می¬کند.
نتیجهگیری: عمل تاملی به عنوان یک ابزار یادگیری می¬تواند زمینه¬ای برای ارتقای مهارت¬های ضروری تفکر نقادانه، خود راهبری، کاهش شکاف نظریه و عمل و توسعه حرفه¬ای در برنامه¬های آموزش پرستاری فراهم کند.
واژههای کلیدی: تامل، عمل تاملی، آموزش پرستاری، دانشجوی پرستاری
نوع مطالعه:
مروري |
موضوع مقاله:
پرستاري دریافت: 1397/11/9 | پذیرش: 1398/2/28 | انتشار: 1398/5/23