askari R, rafiei S, ranjbar M, pakdaman M, sepaseh F. Estimation of The Efficiency of Different Academic Departments Using Data Envelopment Analysis: A Study in an Iranian Medical University. jmed 2019; 14 (1) :56-65
URL:
http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-922-fa.html
عسکری روح اله، رفیعی سیما، رنجبر محمد، پاکدامن محسن، سپاسه فاطمه. ارزیابی عملکرد گروه های آموزشی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با استفاده از تکنیک تحلیل پوششی دادهها . مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1398; 14 (1) :56-65
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-922-fa.html
ایران، یزد، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، دانشکده بهداشت، گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی ، sepaseh_1001@yahoo.com
چکیده: (5421 مشاهده)
چکیده
مقدمه: نظام¬های آموزشی محور توسعه¬ی هر کشوری به شمار می¬آیند. از این رو، ارزیابی عملکرد گروه¬های آموزشی به عنوان بدنه¬ی اصلی نظام¬های آموزشی یکی از مسئولیت¬های مهم مدیران و مسئولان دانشگاهی برای حفظ و یا ارتقای آموزش عالی است. لذا پژوهش حاضر با هدف ارزیابی عملکرد گروه¬های آموزشی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با استفاده از تکنیک تحلیل پوششی داده¬ها انجام شده است.
روش کار: پژوهش حاضر از نوع توصیفی – کاربردی بوده که به صورت مقطعی عملکرد گروه¬های آموزشی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد را در طی سال¬های 1391الی 1394 با استفاده از مدل تحلیل پوششی داده¬ها و با نرم افزار Deap نسخه 2.1مورد ارزیابی قرار داده است. در مدل مذکور، متغییرهای ورودی تعداد دانشجویان، تعداد اعضای هیئت علمی و کارشناسان گروه و متغییرهای ستانده تعداد مقالات چاپ شده، طرح¬های پژوهشی مصوب، تعداد کتب تالیف شده، تعداد فارغ¬التحصیلان، میزان رضایت دانشجویان، میانگین معدل فارغ¬التحصیلان به عنوان شاخص¬های اصلی عملکرد در نظر گرفته شد.
یافته ها: %57 از گروه¬های آموزشی (4گروه) کارا و دارای بازدهی ثابت نسبت به مقیاس ومابقی گروه¬ها (%43) دارای بازدهی کاهنده نسبت به مقیاس بودند. گروه¬های آموزشی مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی -تغذیه- مهندسی بهداشت محیط نیز به عنوان الگوهای مرجع گروه¬های ناکارا مشخص شدند.
نتیجه گیری: ارتقای کیفیت عملکرد دانشگاه¬ها در گرو گروه¬های آموزشی توانمند و شایسته است لذا گروه¬های آموزشی ناکارا می-بایست با الگو قراردادن گروه¬های مرجع کارا گامی موثر در راستای افزایش ستانده¬های خود و برخوردار شدن از عملکردی کارا بردارند.
واژگان کلیدی: ارزیابی عملکرد، تحلیل پوششی داده¬ها، گروه¬های آموزشی، کارایی.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
مديريت خدمات بهداشتي و درماني دریافت: 1397/3/30 | پذیرش: 1397/6/7 | انتشار: 1398/2/7