دوره 12، شماره 3 - ( پاییز 1396 )                   جلد 12 شماره 3 صفحات 146-133 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sabouri Aghbulagh Rostam Khan T, Imanipour M, Ahmadi S. Reasons and motives for selecting major of medical education as post-graduate course: a qualitative study. jmed 2017; 12 (3) :133-146
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-821-fa.html
صبوری اقبلاغ رستم خان طاهره، ایمانی پور معصومه، احمدی سلیمان. تبیین علل و انگیزه انتخاب و ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد آموزش پزشکی: یک مطالعه کیفی . مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1396; 12 (3) :133-146

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-821-fa.html


استادیار، دکتری تخصصی آموزش پزشکی، گروه مراقبتهای ویژه و مدیریت ، دانشگاه علوم پزشکی تهران ، تهران، ایران ، m_imanipour@tums.ac.ir
چکیده:   (9440 مشاهده)
مقدمه: علل انتخاب رشته تحصیلی با توجه به نوع رشته و مقطع تحصیلی، در جوامع کنونی بسیار متنوع است. بررسی علل و انگیزه‌های انتخاب و ادامه تحصیل در رشته‌های مختلف می‌تواند کمک شایانی به بازنگری در فرایندهای مختلف مرتبط با رشته مانند فرایند جذب و گزینش داوطلبان یا نحوه ارائه برنامه‌های آموزشی بنماید. این پژوهش در همین راستا و با هدف تبیین علل انتخاب و ادامه تحصیل در رشته آموزش پزشکی در مقطع کارشناسی ارشد از دیدگاه دانشجویان و فارغ‌التحصیلان انجام‌ شده است.
روش بررسی: این پژوهش با رویکرد کیفی و به‌روش تحلیل محتوای قراردادی انجام شد. به‌منظور جمع‌آوری داده از روش نمونه‌گیری هدفمند استفاده شد و با 17 نفر از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد رشته آموزش پزشکی مصاحبه‌های نیمه ‌ساختارمند انجام گرفت. سپس داده‌ها به روش تحلیل کیفی مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت.
نتایج: بنابر یافته‌های این مطالعه، علل انتخاب و ادامه تحصیل در رشته آموزش پزشکی در چهار درون مایه «مؤلفه‌های فردی» شامل طبقات رشد علمی-شخصیتی، محرک‌های اختصاصی و محرک‌های غیراختصاصی؛ «مؤلفه‌های سیستمی» شامل طبقات اقتضائات شغلی، فرار حرفه‌ای، فرار آزمونی، ماهیت و نحوه ارائه آموزش‌ها؛ «مؤلفه‌های اجتماعی» شامل مدرک‌گرایی قابل ‌تقسیم‌بندی هستند.
نتیجه گیری: اگرچه عوامل مختلفی در تصمیم برای ادامه تحصیل در رشته آموزش پزشکی نقش دارند اما با توجه به تنوع عوامل تأمل‌برانگیزی مانند عدم برگزاری آزمون ورودی، سهل بودن شرایط ورود در قیاس با سایر رشته‌ها، به نظر می‌رسد بازنگری در معیارها و نحوه گزینش دانشجو در این رشته-مقطع ضروری است.

 
متن کامل [PDF 528 kb]   (2223 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1396/5/22 | پذیرش: 1396/7/22 | انتشار: 1396/9/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb