مقدمه: شناسایی عوامل تاثیرگذار بر تعللورزی تحصیلی بهعنوان یک آسیب روانشناختی رایج در محیطهای تحصیلی حائز اهمیت میباشد. لذا پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل پیشبینی تعللورزی تحصیلی براساس ویژگیهای شخصیت و اهداف پیشرفت انجام شد. روش بررسی: این مطالعه مقطعی تحلیلی برروی 258 نفر از دانشجویان دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شد که به روش نمونهگیری طبقهای نسبتی تصادفی انتخاب شده و به پرسشنامهای خودگزارشی شامل خرده مقیاسهای اهداف پیشرفت، ویژگیهای شخصیت و تعللورزی تحصیلی پاسخ دادند. نتایج: تجزیه و تحلیل داده های پژوهش نشان داد که ویژگی شخصیتی رواننژندی از طریق واسطهگری اهداف پیشرفت بر تعللورزی تحصیلی دانشجویان دارای اثر غیرمستقیم و مثبت میباشد. همچنین ویژگیهای شخصیتی برونگرایی، وظیفهمداری، توافقپذیری و گشودگی در تجربه از طریق واسطهگری اهداف پیشرفت بر تعللورزی تحصیلی دارای اثر غیرمستقیم و منفی هستند. نتیجهگیری: با توجه به یافتهها، برنامهریزان دورههای پرستاری باید با تدارک یک محیط با نشاط علمی، بستر شکلگیری ویژگیهای مثبت شخصیت را در دانشجویان به وجود آورده تا زمینه اتخاذ الگوی هدفگزینی مناسب و به تبع آن کاهش تعللورزی تحصیلی در آنان فراهم گردد. همچنین با اجرای سنجههای شخصیت و شناسایی عمیقتر رگههای درونی شخصیت فراگیران، میتوان آنها را از قرار گرفتن در معرض آسیبهای روانشناختی مانند تعللورزی تحصیلی دور نگه داشت.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |