دوره 10، شماره 4 - ( زمستان 1394 )                   جلد 10 شماره 4 صفحات 332-318 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rastegar A, Talebi S, Seif M. A model for predicting academic procrastination based on personality traits and achievement goals among school of nursing students. jmed 2016; 10 (4) :318-332
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-585-fa.html
رستگار احمد، طالبی سعید، صیف محمد حسن. ارائه مدل پیش‌بینی تعلل‌ورزی تحصیلی براساس ویژگی‌های شخصیت و اهداف پیشرفت در میان دانشجویان دانشکده پرستاری. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1394; 10 (4) :318-332

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-585-fa.html


استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران ، Rastegar_Ahmad@yahoo.com
چکیده:   (10495 مشاهده)

مقدمه: شناسایی عوامل تاثیرگذار بر تعلل‌ورزی تحصیلی به‌عنوان یک آسیب روان‌شناختی رایج در محیط‌های تحصیلی حائز اهمیت می‌باشد. لذا پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل پیش‌بینی تعلل‌ورزی تحصیلی بر‌اساس ویژگی‌های شخصیت و اهداف پیشرفت انجام شد. روش بررسی: این مطالعه مقطعی تحلیلی برروی 258 نفر از دانشجویان دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شد که به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای نسبتی تصادفی انتخاب شده و به پرسشنامه‌ای خود‌گزارشی شامل خرده مقیاس‌های اهداف پیشرفت، ویژگی‌های شخصیت و تعلل‌ورزی تحصیلی پاسخ دادند. نتایج: تجزیه و تحلیل داده های پژوهش نشان داد که ویژگی شخصیتی روان‌نژندی از طریق واسطه‌گری اهداف پیشرفت بر تعلل‌ورزی تحصیلی دانشجویان دارای اثر غیر‌مستقیم و مثبت می‌باشد. همچنین ویژگی‌های شخصیتی برونگرایی، وظیفه‌مداری، توافق‌پذیری و گشودگی در تجربه از طریق واسطه‌گری اهداف پیشرفت بر تعلل‌ورزی تحصیلی دارای اثر غیر‌مستقیم و منفی هستند. نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌ها، برنامه‌ریزان دوره‌های پرستاری باید با تدارک یک محیط با نشاط علمی، بستر شکل‌گیری ویژگی‌های مثبت شخصیت را در دانشجویان به وجود آورده تا زمینه اتخاذ الگوی هدف‌گزینی مناسب و به تبع آن کاهش تعلل‌ورزی تحصیلی در آنان فراهم گردد. همچنین با اجرای سنجه‌های شخصیت و شناسایی عمیق‌تر رگه‌های درونی شخصیت فراگیران، می‌توان آنها را از قرار گرفتن در معرض آسیب‌های روان‌شناختی مانند تعلل‌ورزی تحصیلی دور نگه داشت.

متن کامل [PDF 293 kb]   (2386 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1394/5/1 | پذیرش: 1394/8/13 | انتشار: 1394/12/12

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb