مقدمه: علوم پایه بخش مهمی از آموزش در دوره پزشکی است که بدون آن تربیـت پزشـکان شایسـته و کارآمـد غیـر ممکـن میباشد. با توجه به پیچیدگیهای موجود در تدریس و بهخصوص تدریس در علوم پایه و تأثیرپذیری آن از عوامل مختلف، لزوم بررسی این پدیده بهصورت جامع احساس شد. این تحقیق به توصیف تجارب اعضای هیأتعلمی موفق علوم پایه دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پرداخته است. روشبررسی: این مطالعه کیفی به روش تحلیل محتوای مرسوم انجام شد. دادهها با استفاده از نمونهگیری مبتنی بر هدف و مصاحبه فـردی نیمه ساختارمند با اعضای هیأتعلمی علوم پایه و مصاحبههای گروهی با فراگیران جمعآوری شد. نتایج: از تجزیه و تحلیل دادهها سه طبقه اصلی و هفت زیرطبقه استخراج شد که شامل تحکیم زیرساختهای تدریس ( طرح درس سیال، مواد آموزشی مفید و کاربردی، و اصلاح مداوم برنامههای درسی)، ارتقای فرآیند تدریس (تسهیل یادگیری و انتقال مناسب محتوا) و تکمیل فرآیند تدریس (ابزار مناسب ارزشیابی و استمرار ارزیابی) بود. نتیجهگیری: تجارب مثبتی همچون کاستن حجم مطالب، تدریس مطالب مفید و کاربردی، تدریس جذاب، برخورد زودرس با بالین و ارائه ماده آموزشی مناسب میبایست برای بهبود تدریس بهعنوان الگو قرار گیرد و جهت رفع تجارب منفی همچون تدریس محض علوم پایه و غرق شدن در جزییات، تاکید بر حفظیات، افراط در سخنرانی، سیستم آزمون چهارگزینهای و مهیا نبودن اعضای هیأتعلمی برای بسیاری از روشهای تدریس بایستی اقدام گردد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |