دوره 10، شماره 2 - ( تابستان 1394 )                   جلد 10 شماره 2 صفحات 162-150 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shirazi M, Mohammadikia A, Jahanian I. A Systematic Review of Studies Regarding Applying Standardized Patients for Teaching Communication Skills to Medical Students Between 2000 - 2013. jmed 2015; 10 (2) :150-162
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-457-fa.html
شیرازی ماندانا، محمدی کیا احمد، جهانیان ایمان. مرور نظام‌مند مطالعات مرتبط با آموزش مهارت‌های ارتباطی دانشجویان پزشکی با استفاده از بیـمار استاندارد طی سال‌های 2000 تا 2013. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1394; 10 (2) :150-162

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-457-fa.html


کارشناس ارشد آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی، مازندران، مازندران، ایران ، a.mohammadikia11@yahoo.com
چکیده:   (14390 مشاهده)

  مقدمه: بیماران استاندارد، افرادی هستند که برای ایفای نقش بیمار آماده می‌‌شوند به‌صورتیکه واقعی به‌نظر برسند و دارای عملکردی ثابت باشند.

  روش‌بررسی: مرور نظام‌مند فعلی با رویکرد BEME به‌منظور انتخاب روش‌ها و رویکردهای آموزش بر پایه بهترین شواهد، برای اولین بار در ایران صورت گرفت. بانک‌های اطلاعاتی مورد جستجو در این مطالعه Medline ، Cinahl ، Web of Science ، Eric ، Cochrane ، Jama ، Ebsco و Scopus بودند. بر‌اساس معیار‌های ورود و خروج، 42 مقاله جهت وارد شدن به چک لیست مورد پذیرش قرار گرفتند. چک لیست مورد استفاده برگرفته از BEME coding sheet می‌باشد که متناسب با اهداف مطالعه برخی معیارها به آن اضافه و توسعه( Develop ) یافت.

  نتایج: از 42 مقاله وارد‌شده به مطالعه، همه مقالات به روش جستجوی الکترونیکی مورد جستجو قرار گرفته‌اند. با توجه به چک لیست طراحی شده، انواع مهارت‌های ارتباطی که مورد بررسی قرار گرفته‌اند، به این‌صورت بوده است‌که 7 مقاله برقراری ارتباط پزشک و بیمار، 2 مقاله آغاز کردن بحث و گفتگو با بیمار، 7 مقاله مهارت‌های شنیداری، 16 مقاله ارتباط کلامی با بیمار، 18 مقاله ارتباط غیر‌کلامی با بیمار، 7 مقاله به جمع‌آوری اطلاعات، 5 مقاله به مبادله اطلاعات، 5 مقاله به درک دیدگاه بیمار، 13 مقاله به بیان خبر بد به بیمار، 10 مقاله به همدردی با بیمار و 1 مقاله در ارتباط با به توافق رسیدن با بیمار پرداخته‌اند.

  نتیجه‌گیری: بیمار استاندارد به‌عنوان یک روش آموزشی و یک شیوه آموزش و ارزیابی طی سالهای اخیر مورد توجه قرار گرفته است. کمبود مقالات در این حیطه، احتمال خلاء در تصمیم‌گیری‌های آموزشی را موجب می‌شود که انجام مرورهای نظام‌مند خصوصاً از نوع BEME و بروز‌رسانی آن به‌دلیل سرعت رشد مقالات این حیطه، تا حدودی به حل این مشکل کمک خواهد کرد.

 

متن کامل [PDF 266 kb]   (2900 دریافت)    
نوع مطالعه: مروري | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1393/7/1 | پذیرش: 1394/3/3 | انتشار: 1394/6/15

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb