مقدمه: بیماران استاندارد، افرادی هستند که برای ایفای نقش بیمار آماده میشوند بهصورتیکه واقعی بهنظر برسند و دارای عملکردی ثابت باشند.
روشبررسی: مرور نظاممند فعلی با رویکرد BEME بهمنظور انتخاب روشها و رویکردهای آموزش بر پایه بهترین شواهد، برای اولین بار در ایران صورت گرفت. بانکهای اطلاعاتی مورد جستجو در این مطالعه Medline ، Cinahl ، Web of Science ، Eric ، Cochrane ، Jama ، Ebsco و Scopus بودند. براساس معیارهای ورود و خروج، 42 مقاله جهت وارد شدن به چک لیست مورد پذیرش قرار گرفتند. چک لیست مورد استفاده برگرفته از BEME coding sheet میباشد که متناسب با اهداف مطالعه برخی معیارها به آن اضافه و توسعه( Develop ) یافت.
نتایج: از 42 مقاله واردشده به مطالعه، همه مقالات به روش جستجوی الکترونیکی مورد جستجو قرار گرفتهاند. با توجه به چک لیست طراحی شده، انواع مهارتهای ارتباطی که مورد بررسی قرار گرفتهاند، به اینصورت بوده استکه 7 مقاله برقراری ارتباط پزشک و بیمار، 2 مقاله آغاز کردن بحث و گفتگو با بیمار، 7 مقاله مهارتهای شنیداری، 16 مقاله ارتباط کلامی با بیمار، 18 مقاله ارتباط غیرکلامی با بیمار، 7 مقاله به جمعآوری اطلاعات، 5 مقاله به مبادله اطلاعات، 5 مقاله به درک دیدگاه بیمار، 13 مقاله به بیان خبر بد به بیمار، 10 مقاله به همدردی با بیمار و 1 مقاله در ارتباط با به توافق رسیدن با بیمار پرداختهاند.
نتیجهگیری: بیمار استاندارد بهعنوان یک روش آموزشی و یک شیوه آموزش و ارزیابی طی سالهای اخیر مورد توجه قرار گرفته است. کمبود مقالات در این حیطه، احتمال خلاء در تصمیمگیریهای آموزشی را موجب میشود که انجام مرورهای نظاممند خصوصاً از نوع BEME و بروزرسانی آن بهدلیل سرعت رشد مقالات این حیطه، تا حدودی به حل این مشکل کمک خواهد کرد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |