مقدمه: در صورتی که پایان نامه به نحو مطلوب انجام شود، به عنوان اولین تجربه دانشجو خواهد بود. هدف از این مطالعه ارزیابی پایان نامه های فارغ التحصیلان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی بوده است.
روش بررسی: این مطالعه توصیفی با استفاده از 215 ( 2/76 درصد ) پایان نامه دانشجویان پزشکی و 67 ( 8/23 درصد ) پایان نامه دانشجویان دندانپزشکی فارغ التحصیل طی سال های 80-1370 انجام شد. این تعداد در واقع 30 درصد از پایان نامه های هر سال بوده که به روش نمونه گیری تصادفی سیستماتیک از آرشیو معاونت پژوهشی انتخاب شدند. برای هر بخش از پایان نامه ارزش مشخصی در نظر گرفته و در نهایت نمره کیفیت هر پایان نامه مشخص گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: بخش اعظم پایان نامه های پزشکی در رشته داخلی ( 8/13 درصد ) و کمترین آنها مربوط به رشته پاتولوژی( 8/1 درصد ) بدست آمده است. بخش اعظم پایان نامه ها ( 7/92 درصد ) از نوع تحقیقی و 5/2 درصد آنها موردی بوده است. در مجموع، 9/6 درصد از پایان نامه ها دارای هدف ویژه مشخص، 6/82 درصد کاملا به اهداف از پیش تعیین شده رسیده و 1/9 درصد به بعضی از اهداف رسیده و 4/1 درصد اصلا به اهداف خود نرسیده بودند. در خصوص ارائه نتایج حاصل از پایان نامه ها به صورت مقاله یا مجلات و یا شرکت در همایش های داخل و خارج از کشور، بطور کلی 1/1 درصد از پایان نامه ها در همایش های خارج، 6/9 درصد در همایش های داخل و 8/28 درصد به صورت مقاله و 3/46 درصد جایی منتشر نشده بود. از نظر شیوه نگارش منابع، به طور کلی 8/62 درصد از پایان نامه ها از نظر نگارش منابع کامل و 8/35 درصد ناقص بوده است. میانگین کلی تعداد منابع 8/21 مورد بدست آمده و به طور کلی میانگین اختلاف زمانی منابع با تاریخ نگارش پایان نامه 8/5 سال بوده است. بطور کلی 9/14 درصد از پایان نامه از کیفیت ضعیف، 3/44 درصد متوسط و 8/4 درصد از کیفیت خوب برخوردار بوده اند.
نتیجه گیری: درصد قابل توجهی از پایان نامه ها دارای کیفیت ضعیف بوده اند، گرچه از این جهت پایان نامه های دانشجویان دندانپزشکی وضعیت مطلوب تری داشته اند. بنا بر این برگزاری چندین کارگاه مرتبط مثل کارگاه مقدماتی روش تحقیق، مقاله نویسی و گزارش نویسی توصیه می شود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |