مقدمه : با وجود کاربرد فراوان نظر دانشجویان در ارزشیابی اساتید، بررسی های انجام شده نشاندهنده آن است که اظهار نظر دانشجویان تحت تاثیر عواملی است که با موضوع ارزشیابی چندان ارتباطی ندارد و اظهار نظر آنها در رابطه با ویژگی های خاص استاد مربوطه می باشد. این موضوع اهمیت و ضرورت مطالعه بیشتر در این مورد را نشان می دهد.این تحقیق جهت تعیین دیدگاه دانشجویان در مورد اولویت های ارزشیابی اساتید انجام گرفته است.
روش بررسی : این مطالعه توصیفی ـ مقطعی در نیمه اول سال 1383 به صورت سرشماری بر روی کلیه دانشجویان سال اول و دوم رشته های پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد انجام گردید. جمع آوری داده ها از طریق پرسشنامه بود که توسط محققین در بین دانشجویان توزیع و مجددا از همین طریق جمع آوری شد و اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون مجذورکای تجزیه و تحلیل شد.
نتایج : این بررسی نشان داد که از نظر اکثر دانشجویان (25/82%) مهمترین اولویت در ارزشیابی استاد، تسلط بر موضوع درس بود. در بخش ویژگی های فردی، داشتن اعتماد به نفس (96/70%) و در بخش مهارت های ارتباطی، برقراری ارتباط صمیمانه با دانشجو (29/61%)، در بخش رعایت اصول و قوانین آموزشی، رعایت زمان دقیق شروع و پایان کلاس(8/25%) و در بخش مهارت های ارزشیابی، برگزاری امتحان جامع و دقیق در پایان ترم (09/37%) مهمترین اولویت بود.
نتیجه گیری : از دیدگاه دانشجویان، تسلط استاد بر موضوع درس مهمترین اولویت محسوب می شود که همین مطلب وظیفه اساتید را در به روز کردن مطالب تدریس و آمادگی هر چه بیشتر آنان در هنگام حضور در سر کلاس درس نشان می دهد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |