مقدمه : وضعیت تحصیلی داتشجویان با استعداد در دهه گذشته مورد توجه بیش از پیش مسئولین قرار گرفته و تلاشهای زیادی معطوف حفظ و پرورش استعدادها ی برتر شده است . بر ا ساس مصوبه چهارصدونوزدهمین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی مورخ 22/2/77 دانشجویانی که به عنوان استعداد درخشان به دانشگاهها معرفی می شوند برای حفظ وضعیت خود باید تلاش کنند تا به عنوان یک شاخص معدل خود را بالای 17 نگه دارند و در صورتیکه دو ترم متوالی یا متناوب معدل دانشجویی کمتر از 17 شود از گروه دانشجویان استعداد درخشان خارج می شوند با وجود اینکه ممکن است افت معدل آنها مربوط به صرف بخشی از توان و استعداد آنها در حیطه های مختلف فوق برنامه باشد . مطالعه حاضر برای بررسی میزان حفظ این شاخص توسط دانشجویان ورودی 76 الی 81 رشته های پزشکی و دندانپزشکی در واحد علوم پایه دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد انجام شده است .
روش : در این مطالعه با مراجعه به پرونده تحصیلی دانشجویان ورودی 76 تا 81 که عضو دفتر حفظ و پرورش استعدادها ی درخشان دانشگاه بوده اند، معدل 5 ترم متوالی دانشجویان رشته پزشکی و4 ترم متوالی دانشجویان رشته دندانپزشکی در مقطع علوم پایه را استخراج و در فرمهایی حاوی اطلاعات دموگرافیک، فعالیت آموزشی، پژوهشی ،فرهنگی-اجتماعی و غیره که به همین منظور تهیه شده بود ثبت گردید . پس از تکمیل فرم ها با توجه به تعداد کل دانشجویان هر ورودی درصد تعداد دانشجویانی که واجد شاخص استعداد درخشان بودند و روند تغییرات معدل آنها در ترمهای متوالی مورد بررسی قرار گرفت.
نتایج: نتایج حاصل از این مطالعه مؤید این است که درصد تعداد دانشجویان استعداد درخشان طی سالهای 76 تا 81 ، خصوصا در رشته دندانپزشکی، سیر صعودی داشته است ، ولی درصد دانشجویانی که توانسته اند وضعیت استعداد درخشان خود را تا پایان دوره علوم پایه حفظ نمایند به طور قابل ملاحظه ای کاهش یافته است که این کاهش در مورد دانشجویان رشته پزشکی بارزتر است . از طرف دیگر روند این کاهش در بین ورودی های مختلف متفاوت میباشد.
نتیجه گیری : تجزیه و تحلیل نتایج حاصل از این پژوهش بیانگر این واقعیت است که اگرچه حفظ شاخص معدل توسط دانشجویان مورد مطالعه روند نزولی داشته است اغلب این دانشجویان درسایر حیطه های فعالیتی تواناییهای قابل توجهی از خود نشان داده اند لذا پیشنهاد میشود در خصوص تعیین شاخص استعداد درخشان در دانشگاهها تجدید نظر شده و تمام فعالیتهای دانشجویی که بیانگر خلاقیت وی میباشد در این رابطه مورد توجه قرار گیرد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |