فلاح یخدانی محمد حسین، حیدری غلامعلی. تأثیر آموزش راهبردهای شناختی - رفتاری بر کاهش اضطراب امتحان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1390; 6 (1) :25-32
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-24-fa.html
، phd_1387_stat@yahoo.com
چکیده: (25671 مشاهده)
سابقه و اهداف: دانستن راهبردهای شناختی – رفتاری در زمان امتحان به دانشجویانی که از اضطراب امتحان رنج میبرند کمک میکند که اضطراب خود را کاهش دهند.
روش بررسی: پژوهش حاضر به روش شبه آزمایشی از نوع طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل است. گروه آزمایش مورد مداخله 6 جلسه آموزش راهبردهای شناختی – رفتاری قرار گرفتند و با گروه کنترل مقایسه شدند. جامعه مورد مطالعه کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد و حجم نمونه، با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی- چند مرحلهای 60 نفر تعیین گردید. برای فرضیه تأثیر آموزش راهبردهای شناختی – رفتاری در کاهش اضطراب امتحان، اختلاف پیش آزمون و پس آزمون نمره اضطراب امتحان هر دو گروه به دست آمد و با کمک آزمون t برای گروههای مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج نشان میدهد که در اختلاف پیش آزمون و پس آزمون اضطراب امتحان گروهها در سطح آلفای 001/0 تفاوت معنا داری وجود دارد اختلاف میانگین نمره پیش آزمون و پس آزمون گروه آزمایش بیشتر از گروه کنترل است و نشان میدهد مداخله در کاهش اضطراب امتحان اثر دارد. اختلاف نمره اضطراب امتحان در پس آزمون و پس از یک ماه پیگیری نشان میدهد که از نظر تأثیر، آموزش در بستر زمان پایدار بوده است و گروه آزمایش اختلاف کمتری را نسبت به گروه کنترل نشان میدهد.
بحث و نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر حاکی از آن است که اضطراب امتحان دانشجویان با آموزش راهبردهای شناختی- رفتاری کاهش مییابد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
دریافت: 1390/11/23 | انتشار: 1390/11/26
نظرات کاربران
نظر ارسال شده توسط s.venus10@yahoo.com در تاریخ 1391/9/30
با سلام خدمت شما محقق گرامیِ ل من دانشجوی ارشد تربیتی ام. موضوع پایان نامه ام به این موضوع نزدیکه طفا در صورت امکان منابع راهبردهای رفتاری را به ایمیل من می فرستید.