دوره 6، شماره 1 - ( زمستان 1390 )                   جلد 6 شماره 1 صفحات 32-25 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fallah Yakhdani M, Heidary G. Viewpoints of students of Shahid Sadoughi University of Medical Sciences regarding their academic advisors. jmed 2012; 6 (1) :25-32
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-24-fa.html
فلاح یخدانی محمد حسین، حیدری غلامعلی. تأثیر آموزش راهبردهای شناختی - رفتاری بر کاهش اضطراب امتحان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1390; 6 (1) :25-32

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-24-fa.html


، phd_1387_stat@yahoo.com
چکیده:   (25671 مشاهده)
سابقه و اهداف: دانستن راهبردهای شناختی – رفتاری در زمان امتحان به دانشجویانی که از اضطراب امتحان رنج می‌برند کمک می‌کند که اضطراب خود را کاهش دهند. روش بررسی: پژوهش حاضر به روش شبه آزمایشی از نوع طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل است. گروه آزمایش مورد مداخله 6 جلسه آموزش راهبردهای شناختی – رفتاری قرار گرفتند و با گروه کنترل مقایسه شدند. جامعه مورد مطالعه کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد و حجم نمونه، با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی- چند مرحله‌ای 60 نفر تعیین گردید. برای فرضیه تأثیر آموزش راهبردهای شناختی – رفتاری در کاهش اضطراب امتحان، اختلاف پیش آزمون و پس آزمون نمره اضطراب امتحان هر دو گروه به دست آمد و با کمک آزمون t برای گروه‌های مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج نشان می‌دهد که در اختلاف پیش آزمون و پس آزمون اضطراب امتحان گروه‌ها در سطح آلفای 001/0 تفاوت معنا داری وجود دارد اختلاف میانگین نمره پیش آزمون و پس آزمون گروه آزمایش بیشتر از گروه کنترل است و نشان می‌دهد مداخله در کاهش اضطراب امتحان اثر دارد. اختلاف نمره اضطراب امتحان در پس آزمون و پس از یک ماه پیگیری نشان می‌دهد که از نظر تأثیر، آموزش در بستر زمان پایدار بوده است و گروه آزمایش اختلاف کمتری را نسبت به گروه کنترل نشان می‌دهد. بحث و نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر حاکی از آن است که اضطراب امتحان دانشجویان با آموزش راهبردهای شناختی- رفتاری کاهش می‌یابد.
متن کامل [PDF 139 kb]   (4574 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1390/11/23 | انتشار: 1390/11/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


نظرات کاربران
نظر ارسال شده توسط s.venus10@yahoo.com در تاریخ 1391/9/30
با سلام خدمت شما محقق گرامیِ ل من دانشجوی ارشد تربیتی ام. موضوع پایان نامه ام به این موضوع نزدیکه طفا در صورت امکان منابع راهبردهای رفتاری را به ایمیل من می فرستید.

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb