دوره 7، شماره 3 - ( پاييز 1391 )                   جلد 7 شماره 3 صفحات 43-36 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hosseini M. Class management by response system and its impact on the participation of students. jmed 2012; 7 (3) :36-43
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-164-fa.html
حسینی سید مهران. برگزاری کلاس با کمک سیستم پاسخ و تأثیر آن در جلب مشارکت فراگیران. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1391; 7 (3) :36-43

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-164-fa.html


، hosseini@goums.ac.ir
چکیده:   (19039 مشاهده)

سابقه و اهداف: ایجاد زمینه مناسب برای اظهار نظر و پاسخگویی به پرسش‌ها در درک بهتر مطالب و رفع برداشت‌های غلط از برخی مفاهیم درس مؤثر است و هم‌زمان امکان ارزیابی وضعیت فراگیران را فراهم می‌نماید. سیستم پاسخ کلاس امکان برقراری ارتباط با استاد را در هر لحظه و برای هر یک از فراگیران به شکل سریع و یکسان فراهم می‌نماید. مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر به کارگیری سیستم پاسخ کلاس بر مشارکت فعال فراگیران انجام شد.

روش بررسی: 50 دانشجوی سال دوم پزشکی به شکل تصادفی به دو گروه 25 نفری تقسیم شدند. مشارکت فعال بر اساس درصد پاسخگویی به پرسش‌های کلاسی تعیین شد. کلاس‌ها برای گروه اول با سیستم پاسخ کلاس و برای گروه دوم بدون آن برگزار گردید. دو کلاس از نظر شرایط قابل کنترل در 4 نوبت متوالی یکسان سازی شدند. در هر جلسه 5 پرسش مطرح گردید. درصد افراد پاسخگو در دو گروه برای هر جلسه و در کل جلسات تعیین و از گروه اول نظر سنجی نیز شد. دو گروه با آزمون t مستقل مقایسه شدند.

یافته‌ها: معدل گروه اول 22/1 ± 86/15 و در گروه دوم 34/1 ± 90/15 و فاقد اختلاف بود (93/0 P= ). درصد پاسخگویی به 20 پرسش مطرح شده در کل جلسات برای گروه اول و دوم به ترتیب 5/99 و 4/23 درصد بود (0001/0 > P ) در نظرسنجی 80 درصد فراگیران با کاربرد سیستم پاسخ کلاس و ویژگی‌های آن موافق بودند. 

نتیجه‌گیری: به کارگیری سیستم پاسخ در جلب مشارکت فراگیران مؤثر و از طرف آنان مورد استقبال بود.

 

متن کامل [PDF 157 kb]   (3094 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1391/8/17 | انتشار: 1391/8/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb