سابقه و اهداف: ایجاد زمینه مناسب برای اظهار نظر و پاسخگویی به پرسشها در درک بهتر مطالب و رفع برداشتهای غلط از برخی مفاهیم درس مؤثر است و همزمان امکان ارزیابی وضعیت فراگیران را فراهم مینماید. سیستم پاسخ کلاس امکان برقراری ارتباط با استاد را در هر لحظه و برای هر یک از فراگیران به شکل سریع و یکسان فراهم مینماید. مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر به کارگیری سیستم پاسخ کلاس بر مشارکت فعال فراگیران انجام شد.
روش بررسی: 50 دانشجوی سال دوم پزشکی به شکل تصادفی به دو گروه 25 نفری تقسیم شدند. مشارکت فعال بر اساس درصد پاسخگویی به پرسشهای کلاسی تعیین شد. کلاسها برای گروه اول با سیستم پاسخ کلاس و برای گروه دوم بدون آن برگزار گردید. دو کلاس از نظر شرایط قابل کنترل در 4 نوبت متوالی یکسان سازی شدند. در هر جلسه 5 پرسش مطرح گردید. درصد افراد پاسخگو در دو گروه برای هر جلسه و در کل جلسات تعیین و از گروه اول نظر سنجی نیز شد. دو گروه با آزمون t مستقل مقایسه شدند.
یافتهها: معدل گروه اول 22/1 ± 86/15 و در گروه دوم 34/1 ± 90/15 و فاقد اختلاف بود (93/0 P= ). درصد پاسخگویی به 20 پرسش مطرح شده در کل جلسات برای گروه اول و دوم به ترتیب 5/99 و 4/23 درصد بود (0001/0 > P ) در نظرسنجی 80 درصد فراگیران با کاربرد سیستم پاسخ کلاس و ویژگیهای آن موافق بودند.
نتیجهگیری: به کارگیری سیستم پاسخ در جلب مشارکت فراگیران مؤثر و از طرف آنان مورد استقبال بود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |