Heydari S, Ghanbari M, Bentolhoda A, Mirzaei M. A Study on the Collaborative Experiences of Faculty Members and Students Health-Oriented Transdisciplinary Process: Convergence of Science for Social Accountability. jmed 2023; 17 (4) :318-333
URL:
http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1392-fa.html
حیدری سارا، قنبری مهدیه، آخوندزاده بنت الهدی، میرزایی مسعود. تبیین تجربیات اساتید و دانشجویان از مشارکت در فرایند فرارشتهای سلامت محور: همگرایی علوم در راستای پاسخگویی اجتماعی. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1401; 17 (4) :318-333
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1392-fa.html
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد ، masoud_mirzaei@hotmail.com
چکیده: (729 مشاهده)
مقدمه: رویکرد آموزش فرارشتهای در آموزش عالی برای ارتقای کیفیت زندگی جامعه و توسعه پایدار ضروری است. همگرایی علوم نیز با یادگیری مشارکتی و عبور از مرزهای ساختگی رشتههای گوناگون دانش، فرصت دستیابی به هدف را فراهم میسازد. این مطالعه قسمتی از پروژه "استفاده از هوش مصنوعی درایجاد و توسعه ابزار برخط آموزش و مشاوره مجازی پیشگیری، تشخیص، درمان و خودمراقبتی بیماران قلبی" میباشدکه با هدف تبیین تجربیات اساتید و دانشجویان مشارکت کننده در این فعالیت فرارشتهای سلامت محور انجام شده است.
روش بررسی: این مطالعه به روش کیفی طراحی و اجرا گردید. نمونهگیری مبتنی بر هدف و جمعآوری اطلاعات از طریق یک جلسه بحث گروهی متمرکز و سه مصاحبه نیمه ساختارمند انفرادی انجام شد. روند تحلیل دادهها بر اساس روش گرانهام و لاندمن و دقت و صحت دادهها براساس معیارهای گوبا و لینکلن تأمین گردید.
نتایج: شرکت کنندگان شامل 22 نفر از دانشجویان و اساتید رشتههای مختلف درحوزههای علوم پزشکی، علوم مهندسی و هنر بودند. طبقات و زیر طبقات تحلیل کیفی شامل"توسعه فردی"( یادگیری خودراهبر، اعتمادبه نفس، مسئولیتپذیری)و " توسعه اجتماعی" ( دیدفرارشتهای، رهبری آکادمیک و پاسخگویی اجتماعی) بودند.
نتیجهگیری: بسیاری از مضامین استخراج شده، مانند یادگیری خودراهبر، اعتماد به نفس، مسئولیتپذیری و دیدفرارشتهای مؤلفههای کوریکولوم پنهان به شمار میروند که دانشجویان با حضور در فعالیتهای تیمی و مسئله محور آنها را فرامیگیرند. فعالیتهای فرارشتهای همچنین جهت توانمندسازی اساتید در زمینههایی چون رهبری آکادمیک و ایجاد دیدفرارشتهای برای پاسخگویی به نیازهای جامعه مؤثر است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي دریافت: 1401/11/1 | پذیرش: 1401/12/5 | انتشار: 1401/12/14