Rajai N, Nezamzadeh M, Jafari Iraqi I, vafadar Z. A Comparative Comparison of Accreditation Model of Undergraduate Nursing Curriculum in Iran, Canada and the United States. jmed 2022; 17 (1) :31-45
URL:
http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1280-fa.html
رجایی ناهید، نظام زاده مریم، آبادی احسان، جعفری عراقی ایمان، وفادار زهره. مقایسه تطبیقی الگوی اعتبار بخشی برنامه آموزشی کارشناسی پرستاری درایران، کانادا، آمریکا. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1401; 17 (1) :31-45
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1280-fa.html
دانشکده پرستاری، گروه داخلی- جراحی، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران، ایران. ، zohrehvafadar@gmail.com
چکیده: (1048 مشاهده)
مقدمه: اعتباربخشی از مهمترین ابزارهای ارتقا کیفیت آموزش در پرستاری است. این مطالعه به مقایسه تطبیقی الگوی اعتباربخشی برنامه آموزشی کارشناسی پرستاری ایران،کانادا، آمریکا پرداخته است.
روشکار: این مطالعه بهصورت توصیفی تطبیقی در سال 1400 انجام شد. جستجوی متون با کلید واژههای فارسی و انگلیسی "اعتباربخشی "(Accereditation )، "کارشناسی پرستاری (Undergraduate nursing)،" برنامه (آموزشیeducational program or curriculum)"، "کانادا Canada"، "ایرانIran" و "آمریکاAmerica " در سایتهای مرتبط در کشورهای تحت مطالعه انجام شد. برای انجام مقایسه تطبیقی از الگوی بردی Bereday در 4 مرحله توصیف، تفسیر، همجواری، و مقایسه استفاده شد.
نتایج: اعتباربخشی در الگوی ایرانی، بیشتر بر استانداردهای مدیریتی، ساختاری و اداری متمرکز است. در الگوی آمریکایی، بر تحولات جهانی درحوزه سلامت، ارائه برنامههای آموزشی با دیدگاه بین فرهنگی و فراملی، همکاریهای بین حرفهای، آموزش از راه دور، ارزیابی پیامدهای یادگیری و استفاده از نتایج آن در توسعه آموزش متمرکز بوده و درالگوی کانادایی متمرکز بر مدیریت مشارکتی، رهبری الهام بخش، توسعه صلاحیتهای حرفهای پرستاری متناسب با نیاز سلامت جوامع، مراقبت تیمی در عرصههای مختلف پیشگیری، درمان و توانبخشی، آموزش بین حرفهای، استقلال و آزادی عمل در بودجه برای اعضای هیأت علمی است.
نتیجهگیری: الگوی کانادایی با یک رویکرد سیستمیک و کلنگر، استانداردها را مبتنیبر سه ضلع مثلت در آموزش پرستاری شامل نیازهای سلامتی جامعه، صلاحیت های حرفهای فراگیران و ظرفیت و توان مؤسسات آموزشی ارائه کرده است که میتوان از آن برای ارتقاء اعتباربخشی در ایران نیز بهره گرفت.
کلمات کلیدی: الگوی اعتباربخشی، کارشناسی پرستاری، ایران، کانادا، آمریکا
نوع مطالعه:
مروري |
موضوع مقاله:
پرستاري دریافت: 1400/10/20 | پذیرش: 1401/3/18 | انتشار: 1401/3/31