دوره 17، شماره 1 - ( بهار 1401 )                   جلد 17 شماره 1 صفحات 45-31 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rajai N, Nezamzadeh M, Jafari Iraqi I, vafadar Z. A Comparative Comparison of Accreditation Model of Undergraduate Nursing Curriculum in Iran, Canada and the United States. jmed 2022; 17 (1) :31-45
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1280-fa.html
رجایی ناهید، نظام زاده مریم، آبادی احسان، جعفری عراقی ایمان، وفادار زهره. مقایسه تطبیقی الگوی اعتبار بخشی برنامه آموزشی کارشناسی پرستاری درایران، کانادا، آمریکا. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1401; 17 (1) :31-45

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1280-fa.html


دانشکده پرستاری، گروه داخلی- جراحی، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران، ایران. ، zohrehvafadar@gmail.com
چکیده:   (1048 مشاهده)
مقدمه: اعتباربخشی از مهمترین ابزارهای ارتقا کیفیت آموزش در پرستاری است. این مطالعه به مقایسه تطبیقی الگوی اعتباربخشی برنامه آموزشی کارشناسی پرستاری ایران،کانادا، آمریکا پرداخته است.
روش­کار: این مطالعه به­صورت توصیفی تطبیقی در سال 1400 انجام شد. جستجوی متون با کلید واژه­های فارسی و انگلیسی "اعتباربخشی "(Accereditation"کارشناسی پرستاری (Undergraduate nursing)،" برنامه (آموزشیeducational program or curriculum)"، "کانادا Canada"، "ایرانIran" و "آمریکاAmerica " در سایت­های مرتبط در کشورهای تحت مطالعه انجام شد. برای انجام مقایسه تطبیقی از الگوی بردی Bereday در 4 مرحله توصیف، تفسیر، همجواری، و مقایسه استفاده شد.
 نتایج: اعتباربخشی در الگوی ایرانی، بیشتر بر استانداردهای مدیریتی، ساختاری و اداری متمرکز است. در الگوی آمریکایی، بر تحولات جهانی درحوزه سلامت، ارائه برنامه­های آموزشی با دیدگاه بین فرهنگی و فراملی، همکاری­های بین حرفه­ای، آموزش از راه دور، ارزیابی پیامدهای یادگیری و استفاده از نتایج آن در توسعه آموزش متمرکز بوده و درالگوی کانادایی متمرکز بر مدیریت مشارکتی، رهبری الهام بخش، توسعه صلاحیت­های حرفه­ای پرستاری متناسب با نیاز سلامت جوامع، مراقبت تیمی در عرصه­های مختلف پیشگیری، درمان و توانبخشی، آموزش بین حرفه­ای، استقلال و آزادی عمل در بودجه برای اعضای هیأت علمی است.
نتیجه­گیری: الگوی کانادایی با یک رویکرد سیستمیک و کل­نگر، استانداردها را مبتنی­بر سه ضلع مثلت در آموزش پرستاری شامل نیازهای سلامتی جامعه، صلاحیت های حرفه­ای فراگیران و ظرفیت و توان مؤسسات آموزشی ارائه کرده است که می­توان از آن برای ارتقاء اعتباربخشی در ایران نیز بهره گرفت.
کلمات کلیدی: الگوی اعتباربخشی، کارشناسی پرستاری، ایران، کانادا، آمریکا


متن کامل [PDF 801 kb]   (341 دریافت)    
نوع مطالعه: مروري | موضوع مقاله: پرستاري
دریافت: 1400/10/20 | پذیرش: 1401/3/18 | انتشار: 1401/3/31

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb