سابقه و اهداف : تغذیه یکی از اجزای مهم برای ارتقاء سلامت و پیشگیری از بیماریها میباشد. اما کفایت آموزش تغذیه در دانشجویان پزشکی هنوز هم جای سؤال دارد. این مطالعه به منظور تعیین دانش تغذیه دانشجویان پزشکی مقطع بالینی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در سال 90 انجام شد.
روش بررسی: در این مطالعه مقطعی 114 دانشجوی پزشکی دوره بالینی بیمارستان شهید صدوقی یزد به صورت تصادفی انتخاب شده و پرسشنامه مربوط به دانش تغذیهای را تکمیل نمودند. به هر جواب صحیح امتیاز یک و به جواب نادرست امتیاز صفر اختصاص داده شد. اطلاعات به وسیله نرم افزار SPSS ویرایش 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: از بین این 114 دانشجو، 69 نفر (5/60/%) خانم و 45 نفر (5/39%) آقا با میانگین سنی 53/1 ± 13/24 سال بودند. میانگین نمره پاسخنامه دانشجویان در سه زمینه اصول تغذیه، تغذیه در دورههای زندگی و رژیم درمانی از 20 به ترتیب عبارت بودند از: 2/2 ± 6/4، 2/3 ± 2/6 و 8/3 ± 2/6. همچنین رابطه معنی دار مستقیم و متوسط بین نمره درس تغذیه دانشجویان و نمرات دانش تغذیه آنان در هر سه زمینه مورد پرسش، وجود داشت.
نتیجهگیری: با توجه به اینکه میانگین امتیازات بسیار پایین است، نیاز به اضافه نمودن دروس تغذیه با تأکید بر جنبههای تغذیه بالینی در دوره بالینی و نیز حضور متخصصین تغذیه در تیم درمان احساس میشود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |