دوره 14، شماره 3 - ( پاییز 1398 )                   جلد 14 شماره 3 صفحات 209-219 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

bahrami jalal S, moghadarikoosha M, roshanaei G. Relationship between Clinical Education Stressors and Coping Strategies in Paramedic Students of Hamadan University of Medical Sciences. jmed 2019; 14 (3) :219-209
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1023-fa.html
بهرامی جلال شیما، مقدری کوشا مهناز، روشنایی قدرت اله. بررسی ارتباط بین عوامل تنش‎زای آموزش بالینی و راهکارهای مقابله با استرس در دانشجویان پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1398; 14 (3) :219-209

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1023-fa.html


دانشجوی کارشناسی ارشد اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی، گروه اتاق عمل، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
چکیده:   (3677 مشاهده)
چکیده
مقدمه: آموزش بالینی رکن اساسی در آموزش دانشجویان گروه پزشکی است. یکی از مشکلات دانشجویان در محیط آموزش بالینی، استرس است. دانشجویان برای غلبه بر تنش¬های بالینی راهبردهای گوناگونی را برمی¬گزینند. پژوهش حاضر باهدف تعیین رابطه بین میزان عوامل تنش‎زای¬آموزش بالینی با راهکارهای مقابله بااسترس انجام گرفت.
روش بررسی: در این پژوهش توصیفی ،جامعه پژوهش،دانشجویان پیراپزشکی همدان در سال 1396بودند که به روش سرشماری مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعات بااستفاده از پرسشنامه¬های عوامل تنش‎زای آموزش ¬بالینی مریدی و شیوه¬های مقابله باشرایط پراسترس اندلرپارکر، ارزیابی شد. برای تجزیه و تحلیل داده¬ها از آزمون کای دو، آنالیز همبستگی و آنالیزواریانس یامعادل ناپارامتری آن استفاده شد.
نتایج: در این مطالعه استرس دانشجویان درتمامی حیطه¬های تنش¬زا به¬جز محیط آموزشی بالاتر از میانگین بود. بین راهکارهای مقابله بااسترس، راهکار مسئله مدار بالاترین نمره را داشت. از میان حیطه¬های عوامل تنش زا در بین دانشجویان پیراپزشکی، حیطه ارتباطات بین فردی با هر سه راهکار مقابله¬ای ارتباط مستقیم و معناداری داشت (05/0> p). همچنین میان رشته تحصیلی دانشجویان و راهبردهای مقابله با استرس ارتباط معناداری وجود نداشت (083/0= p)، در حالیکه بین علاقه دانشجویان به رشته تحصیلی خود و راهبرد مسئله مدار ارتباط معناداری وجود داشت (001/0> p-value).
نتیجه‌گیری: محیط آموزش بالینی از نظر دانشجویان پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان، یک محیط تنش زا به حساب می-آید. دانشجویان معمولا به منظور مقابله با تنش¬های ناشی از ارتباطات بین فردی، احساسات ناخوشایند و تجارب بالینی، راهبرد مسئله مدار را به کار میگیرند در حالیکه به منظور کاهش استرس ناشی از محیط آموزشی راهبرد اجتنابی را بر می¬گزینند.
واژه‌های کلیدی: آموزش بالینی، استرسورها، استراتژی مقابله، پیراپزشکی

 
متن کامل [PDF 1005 kb]   (776 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1398/2/19 | پذیرش: 1398/4/11 | انتشار: 1398/9/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb