دوره 11، شماره 1 - ( بهار 1395 )                   جلد 11 شماره 1 صفحات 60-51 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


مربی رادیولوژی، عضو هیئت علمی گروه رادیولوژی و پزشکی هسته ای، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه،ایران ، mtohidnia@yahoo.com
چکیده:   (9772 مشاهده)

مقدمه: عدالت در آموزش به معنای فراهم آوردن فرصت‌های آموزشی برابر برای دانشجویان است، که اغلب برابری در برخوردهای اساتید با دانشجویان را شامل می‌شود. این شکل از عدالت می‌تواند باعث بهبود سطح عملکرد دانشجویان شود. لذا با توجه به اهمیت مقوله عدالت آموزشی و جایگاه ویژه آن در آموزش پزشکی، این مطالعه با هدف تعیین وضعیت عدالت آموزشی از دیدگاه دانشجویان دانشکده پیراپزشکی کرمانشاه انجام گردید.

روش بررسی: در این مطالعه توصیفی- مقطعی و تحلیلی که در سال 1393 و با روش نمونه‌گیری طبقه‌ای انجام شد، در مجموع 201 نفر از دانشجویان دانشکده پیراپزشکی کرمانشاه حاضر به همکاری شدند. اطلاعات مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه عدالت آموزشی که پایایی و روایی آن مورد تایید بود، جمع‌آوری گردید. سپس داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS نسخه21 و آزمون کروسکال- والیس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

نتایج: میانگین نمره عدالت آموزشی 24/15±48/53 بود. بین میانگین نمره عدالت آموزشی دانشجویان با جنسیت و رشته تحصیلی دانشجویان ارتباط معنی‌داری یافت شد(05/0P<).

نتیجه‌گیری: یافته‌های پژوهش حاضر نشان داد که ویژگی‌های جمعیت‌شناختی دانشجویان از عوامل تاثیرگذار بر وضعیت عدالت آموزشی در دانشکده پیراپزشکی کرمانشاه می‌باشد. لذا ضرورت ایجاد فرصت‌های برابر در آموزش به نحوی که تمامی دانشجویان در یک محیط واحد به امکانات یکسانی دسترسی داشته باشند، از طرف دانشگاه و به ویژه اساتید باید مورد توجه قرار گیرد.

متن کامل [PDF 247 kb]   (1809 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1394/10/22 | پذیرش: 1395/1/17 | انتشار: 1395/4/13

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.