دوره 10، شماره 2 - ( تابستان 1394 )                   جلد 10 شماره 2 صفحات 137-129 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Davari A, Danesh Kazemi A, Aghili H, Mozafari F. The Evaluation of Relationship between Self-efficacy in Research and Research Performance of Dental Student, of Yazd Dental College in 2014. jmed 2015; 10 (2) :129-137
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-511-fa.html
داوری عبدالرحیم، دانش کاظمی علیرضا، عقیلی حسین، مظفری فاطمه. بررسی ارتباط خودکارآمدی پژوهشی و عملکرد پژوهشی در دانشجویان دانشکده دندانپزشکی یزد در سال 93-1392. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1394; 10 (2) :129-137

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-511-fa.html


دانشجوی دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران ، asalmozafari@hotmail.com
چکیده:   (13055 مشاهده)

  مقدمه : دستیابی به پیشرفت و خودکفایی، در گـرو پـرداختن بـه تحقیــق و پــژوهش هدفمنــد و ســرمایه‌گــذاری بــرروی پژوهشــگران و دانشــجویان دانشگاه‌هاست. مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط خودکارآمدی پژوهشی و عملکرد پژوهشی در دانشجویان و دستیاران دانشکده دندانپزشکی یزد در سال 93-1392 انجام شد.

  روش‌بررسی: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، دانشجویان سال آخر دندانپزشکی عمومی و تخصصی دانشکده دندانپزشکی یزد جامعه پژوهش را تشکیل دادند. داده‌های پژوهش با استفاده از پرسشنامه خودکارآمدی پژوهشی و عملکرد پژوهشی جمع‌آوری گردید. داده‌ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخه 16و آزمون‌های T-test و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

  نتایج: در مطالعه حاضر، 80 دانشجو با میانگین سنی67/4 ± 30/27 سال شرکت داشتند. 22 نفر(5/27%) از افراد شرکت کننده پسر و 58 نفر(5/72%) دختر بودند. میانگین کلی خودکارآمدی پژوهشی 62/27 ± 79/ 159و میانگین نمره عملکرد پژوهشی افراد مورد بررسی 37/16 ± 02/11 بود. نتایج نشان داد. بین مقیاس کلی خودکارآمدی پژوهشی با عملکرد پژوهشی رابطه مثبت و معنی‌داری وجود دارد(315/0= r ، 004/0 p-value= ). میانگین کلیه حیطه های خودکارآمدی پژوهشی بر حسب سن افراد مورد مطالعه(بجز در حیطه مهارت‌ها و تبحرها) اختلاف معنی‌دار آماری نداشت(05/0< p ). میانگین نمره عملکرد پژوهشی برحسب سن افراد اختلاف آماری معنی‌داری را نشان‌داد(023/0 p-value= ). اختلاف آماری معنی‌داری بین میانگین نمره کل و نمره حیطه‌های هفتگانه خودکارآمدی پژوهشی و عملکرد پژوهشی با جنسیت افراد مورد مطالعه مشاهده‌نشد(05/0< p ).

  نتیجه‌گیری: با توجه به همبستگی خودکارآمدی پژوهشی با عملکرد پژوهشی دانشجویان، آگاهی از سطح خودکارآمدی پژوهشی می‌تواند برنامه‌ریزی بهتر، جهت ارتقا آن و به دنبالش عملکرد پژوهشی را در پی داشته باشد.

متن کامل [PDF 237 kb]   (2385 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1393/12/4 | پذیرش: 1394/3/6 | انتشار: 1394/6/15

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb