دوره 9، شماره 2 - ( تابستان 1393 )                   جلد 9 شماره 2 صفحات 56-68 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hosseini S, Mohseni Band Pey A, Karami Matin B, Hosseini S, Mirzaei Alavijeh M, Jalilian F. Comprehensive evaluation of Shahid Motahari Educational Festival during 2008-2013 based on CIPP Evaluation Model. jmed. 2014; 9 (2) :56-68
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-389-fa.html
حسینی سید نصرالله، محسنی بندپی انوشیروان، کرمی متین بهزاد، حسینی سید علی، میرزایی علویجه مهدی، جلیلیان فرزاد. ارزشیابی جامع جشنواره آموزشی شهید مطهری طی شش دوره (1392-1386) مبتنی برالگوی ارزشیابی سیپ. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1393; 9 (2) :56-68

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-389-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران ، bkm_1344@yahoo.com
چکیده:   (9866 مشاهده)

سابقه و اهداف: ارتقاء کیفیت آموزش یکی از اهداف اساسی آموزش عالی است؛ در این راستا در کشور اقداماتی از جمله برگزاری جشنواره سالیانه آموزشی شهید مطهری، به منظور قدردانی از فرآیندهای آموزشی، توسعه و ابداع رویه‌ها و فرآیندهای آموزشی، تدوین استانداردهای سنجش و اعتبار بخشی فرآیندهای آموزشی ارائه گردید. هدف از مطالعه حاضر ارزشیابی جامع جشنواره آموزشی شهید مطهری طی شش دوره (1392-1386) مبتنی بر الگوی ارزشیابی سیپ بود.

روش بررسی: این مطالعه به صورت توصیفی مقطعی در میان 473 نفر از اعضاء هیئت علمی شامل معاونان و مدیران آموزشی، مدیران و اعضاء هیئت علمی مراکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، اعضاء کمیته علمی و اعضاء هیئت علمی شرکت کنندگان در جشنواره شهید مطهری از 42 دانشگاه علوم پزشکی کشور انجام گرفت. ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسشنامه کتبی بود که به صورت خود گزارشی توسط شرکت‌کنندگان تکمیل گردید. داده‌ها پس از ورود به نرم‌افزار SPSS 20 با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی در سطح معناداری 05/0 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یافته‌ها: شرکت‌کنندگان به ترتیب 13/75، 33/65، 5/64 و 21/59 درصد از نمرات قابل اکتساب برای حیطه‌های فرایند، پیش‌زمینه، منابع و نتایج را به دست آوردند. همچنین میان چهار حیطه مدل (فرایند، پیش‌زمینه، منابع و نتایج) همبستگی معنادار و مستقیمی وجود داشت.

نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های مطالعه در خصوص ارزشیابی و همبستگی حیطه‌های مدل، می‌توان نحوه برگزاری جشنواره را مناسب دانست و علت اصلی ارزشیابی ضعیف در حیطه نتایج را به مشکلات موجود در حیطه‌های پیش‌زمینه و منابع مرتبط دانست.

 

متن کامل [PDF 257 kb]   (1538 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: ۱۳۹۳/۱/۲۱ | پذیرش: ۱۳۹۳/۶/۱ | انتشار: ۱۳۹۳/۷/۷

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb