دوره 16، شماره 4 - ( زمستان 1400 )                   جلد 16 شماره 4 صفحات 243-227 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mansourian Z, Karimi Moonaghi H, Jamali J, KhajaviRad A, Ashrafifard H. Examining the Related Factors Associated with Increased Length of Study in PhD Students in Mashhad University of Medical Sciences from the Viewpoints of Faculty Members, Students and Academic Staffs. jmed 2022; 16 (4) :227-243
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1253-fa.html
منصوریان زهرا، کریمی مونقی حسین، جمالی جمشید، خواجوی راد ابوالفضل، اشرفی فرد حوراء. بررسی عوامل مرتبط با افزایش طول مدت تحصیل دانشجویان دکتری تخصصی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد از دیدگاه اساتید، دانشجویان و کارشناسان آموزش. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1400; 16 (4) :227-243

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1253-fa.html


دانشکده پزشکی، گروه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران ، h.ashrafifard@yahoo.com
چکیده:   (916 مشاهده)
مقدمه: به‌علت حساسیت شغلی رشته­‌های علوم پزشکی و ارتباط مستقیم آن با سلامت مردم، عواقب افزایش طول دوره تحصیل دانشجویان گریبان‌گیر جامعه و نظام سلامت خواهد ‌شد. نظر به اهمیت طول دوره تحصیل دانشجویان دکتری ‌تخصصی و کمبود اطلاعات در مورد علل افزایش آن، این مطالعه به ‌منظور شناسایی عوامل مرتبط از دیدگاه اساتید، دانشجویان و کارشناسان آموزش صورت ‌گرفت.
روش بررسی: این مطالعه توصیفی- همبستگی بود. ابزار گردآوری داده­‌ها پرسشنامه محقق‌­ساخته بود. تعداد 118 نفر عضو هیأت ‌علمی در تکمیل پرسشنامه­‌ها مشارکت کردند. درخصوص کارکنان آموزش نیز 37 نفر و از میان دانشجویان 71 نفر پرسشنامه را تکمیل کردند. تحلیل داده‌­ها با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی با کمک نرم­اافزار SPSS  نسخه 24 و همچنین روش کیفی تحلیل محتوی کمی انجام ‌شد.
نتایج: عوامل مرتبط با پایان‌نامه از دیدگاه اساتید، دانشجویان و کارشناسان آموزش به ویژه زمان­‌بر بودن چاپ مقاله شرط دفاع، بیشترین تأثیر را بر افزایش طول دوره تحصیل دانشجویان دکتری تخصصی داشت. در تحلیل محتوی کمی نیز بیشترین عوامل تأثیرگذار از دیدگاه دانشجویان عوامل مرتبط با پایان‌نامه و از دیدگاه اساتید و کارکنان عوامل فردی بودند.
نتیجه‌گیری: بنا بر نتایج لازم است تا فرایند اعطا گرنت اصلاح‌ گردد. مدت زمانی که دانشجو منتظر چاپ مقاله است، از مدت تحصیل وی کسر گردد. به آن دسته از پروژه‌­های تحقیقاتی که دچار وقفه شده‌اند ترم تحصیلی اضافه‌ای بدون درج در سنوات اختصاص یافته و همچنین سازوکار افزایش حمایت­‌های مالی از دانشجو در طول دوره تحصیل وی تدوین گردد.
متن کامل [PDF 858 kb]   (310 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1400/7/4 | پذیرش: 1400/8/22 | انتشار: 1400/11/17

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb