دوره 13، شماره 4 - ( زمستان 1397 )                   جلد 13 شماره 4 صفحات 316-331 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ravanipour M, Ranjbar Vakilabadi D, Ravanipour M. Factors Affecting Educational Motivation from the Viewpoint of Environmental Health Engineering Students: A Content Analysis. jmed. 2019; 13 (4) :316-331
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-950-fa.html
روانی پور معصومه، رنجبر وکیل آبادی داریوش، روانی پور مریم. عوامل موثر بر انگیزه تحصیلی از دیدگاه دانشجویان مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی بوشهر: یک تحلیل محتوای قراردادی. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1397; 13 (4) :316-331

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-950-fa.html


3- استاد، دانشکده پرستاری و مامایی بوشهر و مرکز تحقیقات طب گرمسیری و عفونی خلیج فارس، پژوهشکده علوم زیست پزشکی خلیج فارس ، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران. ، ravanipour@gmail.com
چکیده:   (1629 مشاهده)
چکیده
مقدمه: انگیزه تحصیلی دانشجویان نقش مهم و تأثیرگذاری بر پیشرفت تحصیلی آنها داشته و یکی از مهمترین چالش­های دانشگاه­ها محسوب می­گردد. هدف از این مطالعه تبیین عوامل موثر بر انگیزه تحصیلی از دیدگاه دانشجویان مهندسی بهداشت محیط می­باشد.
روش بررسی: در یک مطالعه کیفی از نوع آنالیز محتوای قراردادی که بدلیل ماهیت کار جهت جمع­آوری داده­ها از شیوه بحث متمرکز گروهی استفاده شد؛ مجموعاً 36 دانشجوی رشته مهندسی بهداشت محیط در قالب شش گروه از دانشجویان سال اول تا چهارم کارشناسی پیوسته و ناپیوسته مورد مصاحبه نیمه­ساختاریافته قرار گرفتند. مصاحبه­ها تا زمان رسیدن به اشباع داده­ها ادامه یافت. متن پیاده شده مصاحبه­ها به صورت دستی مشابه با سایر مصاحبه­های نیمه­ساختاریافته کیفی، کدگذاری و سپس کدها در قالب محورهای مشخص شده با استفاده از عناوین انتزاعی­تر خلاصه گردیدند. دقت و صحت داده­ها از روش­های مختلف مورد تأئید قرار گرفت.
نتایج: پس از تحلیل650 کدهای اولیه و 8 زیرطبقه نهایی، سه محور اصلی تحت عناوین آینده شغلی، هویت حرفه­ای و تناسب دروس آموزشی به عنوان محورهای اصلی مؤثر در انگیزه تحصیلی دانشجویان مهندسی بهداشت محیط حاصل شدند.
نتیجه‌گیری: احتمالاً با اتخاذ تدابیری جهت شناسایی جایگاه­های شغلی، اصلاح و به روزرسانی سرفصل دروس و طرح دوره رشته در کنار معرفی بیشتر رشته مهندسی بهداشت محیط بتوان زمینه ساز ارتقاء انگیزه تحصیلی در دانشجویان این رشته گردید.
واژه‌های کلیدی: انگیزه تحصیلی، مطالعه کیفی، آنالیز محتوا، بهداشت محیط، مهندسی
 
متن کامل [PDF 1037 kb]   (281 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: بهداشت محيط
دریافت: ۱۳۹۷/۶/۱۷ | پذیرش: ۱۳۹۷/۸/۳۰ | انتشار: ۱۳۹۷/۱۲/۲۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb