دوره 13، شماره 4 - ( زمستان 1397 )                   جلد 13 شماره 4 صفحات 283-269 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kalateh Sadati A, Bagheri Lankarani K, Heydari S T. Ritualism in Medical Education: A grounded theory study based on view and experience of medical students at Zone 5 of the country. jmed 2019; 13 (4) :269-283
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-938-fa.html
کلاته ساداتی احمد، باقری لنکرانی کامران، حیدری سید تقی. مناسک گرایی در آموزش پزشکی؛ نظریه ی زمینه ای مبتنی بر درک و تجربه دانشجویان پزشکی در منطقه 5 کشوری . مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1397; 13 (4) :269-283

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-938-fa.html


3- دانشیار، مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت، پژوهشکده سلامت، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران ، heydari.st@gmail.com
چکیده:   (5182 مشاهده)
چکیده
مقدمه: آموزش پزشکی یکی از مهمترین موضوعات در شرایط رو به تغییر امروز است. اولین و در واقع یکی از مهمترین مخاطبین آن دانشجویان پزشکی هستند. هدف تحقیق حاضر، استخراج نظریه ای زمینه¬ای در مورد آموزش پزشکی در ایران بر اساس دیدگاه و تجربه دانشجویان پزشکی می¬باشد.
روش بررسی: تحقیق حاضر یک مطالعه کیفی با روش گراندد تئوری است که در سال 1396 انجام شد. با رویکرد زاویه¬بندی روش شناختی در جمع¬آوری داده¬ها، داده¬های این تحقیق با دو روش مصاحبه نیمه¬ساختاریافته و گروه متمرکز با 44 دانشجوی سال آخر پزشکی منطقه 5 کشور (شیراز، یاسوج، بندرعباس، بوشهر، و فسا) و با معیار رسیدن به حداکثر اشباع گردآوری شد. در تحلیل داده¬ها به روش استقرایی و از روش نظریه¬ی زمینه¬ای اشتروس و کوربین (2006) استفاده شد که در آن داده¬ها به روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی مورد تحلیل قرار گرفت. همچنین یافته¬های تحقیق در قالب فرایندها، استراتژی¬ها و پیامدها ارائه شد. برای تامین اعتبار تحلیل از اعتبار پاسخ¬گو و استفاده از نظرات سایر صاحب¬نظران در تحلیل داده¬ها استفاده شد.
نتایج: نتایج تحقیق نشان داد که دانشجویان از روند فعلی آموزش پزشکی رضایت ندارند. درون مایه¬های اصلی در مورد کیفیت آموزش پزشکی عبارت بود از: محوریت بیمارستان، تئوری محوری، اقتدارطلبی، ازخودبیگانگی، و مشکلات ساختاری. پدیده حاصل تحقیق نیز مناسک¬گرایی آموزش پزشکی است بدین معنا که جایگاه نظام آموزشی برای تمرکز بر اهداف آموزشی عموما بر ابزارها که شامل افزایش پذیرش دانشجو، تامین استاد، و نیازهای آموزشی است متمرکز می¬باشد. این مناسک¬گرایی به بازتولید اقتدارطلبی در روابط استاد-دانشجو و ازخودبیگانگی دانشجوی پزشکی انجامیده است که نمی¬تواند نیازهای فعلی دانشجو، نهاد پزشکی و جامعه را پاسخ دهد.
نتیجه‌گیری: نهاد فعلی آموزش پزشکی فاصله زیادی از نیازهای آموزشی دانشجویان دارد. از این جهت نیازمند اصلاح ساختاری با توجه به نیازهای دانشجویان و در سطحی بالاتر نیازهای اجتماعی سلامت می¬باشد. حرکت به سمت آموزش پزشکی جامعه محور، توجه به نیازهای آموزشی دانشجویان پزشکی و ارتقای کیفیت آموزش مبتنی بر اهداف پیشنهاد می¬شود.
واژه‌های کلیدی: آموزش پزشکی، نیاز آموزشی، دانشجویان پزشکی، مناسک¬گرایی، نظریه¬ی زمینه¬ای، ایران

 
متن کامل [PDF 881 kb]   (1054 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1397/5/29 | پذیرش: 1397/8/30 | انتشار: 1397/12/21

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb