دوره 13، شماره 2 - ( تابستان 1397 )                   جلد 13 شماره 2 صفحات 140-149 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

saed zadeh M, mohamadi Y, asadi F. The role of meta-cognitive beliefs and self-efficacy in the academic achievement of the students of Ferdows Paramedical Faculty in 2016. jmed. 2018; 13 (2) :140-149
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-881-fa.html
سعید زاده محمد، محمدی یحیی، اسدی فریبا. نقش باورهای فراشناخت و خودکارامدی در پیشرفت تحصیلی دانشجویان. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1397; 13 (2) :140-149

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-881-fa.html


کارشناس ارشد آمار زیستی،مربی،دانشکده پیراپزشکی و بهداشت فردوس، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند،ایران ، fariba.asadi3@gmail.com
چکیده:   (1015 مشاهده)
مقدمه: امروزه نظام تعلیم و تربیت هر جامعه زیربنای توسعه اجتماعی-اقتصادی، سیاسی و فرهنگی آن جامعه به شمار می رود وپیشرفت تحصیلی، یکی از شاخص های مهم در ارزیابی نظام آموزشی می باشد.هدف از این مطالعه بررسی رابطه باورهای فراشناخت و خودکارامدی با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشکده پیراپزشکی فردوس در سال 1395 بود.
روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بود که در آن کلیه دانشجویان دانشکده پیراپزشکی فردوس به صورت سرشماری وارد مطالعه شدند.(نرخ پاسخگویی88% ) با توجه به معیار ورود وخروج از بین 200 پرسشنامه توزیع شده در نهایت 177 پرسشنامه تکمیل گردید. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه ی خودکارآمدی تحصیلی مورگان و جینکز و پرسشنامه ی فراشناخت ولز و کرت رایت هاتون استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار  SPSS18از طریق آمار توصیفی و آمار استنباطی (شامل آزمون کای دو و همبستگی پیرسون) موردتجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: وضعیت خودکارامدی تحصیلی ، باور فراشناختی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان در حد متوسط بود.یافته ها نشان داد بین راهبردهای فراشناختی و خودکارامدی با پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (05/0>p). همچنین بین باورهای فراشناختی با خودکارامدی تحصیلی دانشجویان رابطه مستقیمی مشاهده شد.
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر، با افزایش سطح خودکارآمدی و راهبردهای فراشناختی در دانشجویان می¬توان گامی در جهت پیشرفت تحصیلی آنان برداشت .
واژه‌های کلیدی: فراشناخت، خودکارامدی، پیشرفت تحصیلی
 
متن کامل [PDF 716 kb]   (277 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسي
دریافت: ۱۳۹۶/۱۰/۲۷ | پذیرش: ۱۳۹۷/۲/۲۹ | انتشار: ۱۳۹۷/۵/۲۴

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb