دوره 11، شماره 4 - ( زمستان 1395 )                   جلد 11 شماره 4 صفحات 352-362 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Chehrzad M, Ghanbari A, Rahmatpour P, Barari F, Pourrajabi A, Alipour Z. Academic procrastination and related factors in students of Guilan University of Medical Sciences. jmed. 2017; 11 (4) :352-362
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-709-fa.html
چهرزاد مینو میترا، قنبری عاطفه، رحمت پور پردیس، براری فاطمه، پور رجبی عاصمه، علیپور زهرا. اهمالکاری تحصیلی و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1395; 11 (4) :352-362

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-709-fa.html


3- کارشناسی ارشد آموزش پرستاری، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران ، Par.rahmatpour@gmail.com
چکیده:   (950 مشاهده)

       مقدمه: یکی از چالشهایی که اکثر دانشجویان درطول تحصیل با آن روبرو هستند، اهمال کاری تحصیلی به معنای تاخیر در انجام امور است.  از آنجاییکه اهمالکاری تحصیلی می تواند بر جنبه های مختلف زندگی فردی و اجتماعی دانشجویان تاثیرگذار باشد، با شناسایی عوامل مرتبط می توان گامی در جهت کاهش و یا رفع آن برداشت. این مطالعه باهدف تعیین وضعیت اهمال کاری تحصیلی و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال 1394 انجام شد.

روش بررسی: دراین مطالعه توصیفی- تحلیلی 459نفر از دانشجویان کلیه رشته های علوم پزشکی گیلان به روش نمونه گیری تصادفی نسبتی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها شامل 3بخش اطلاعات فردی، تحصیلی و پرسشنامه استاندارد اهمالکاری تحصیلی سولومون و راثبلوم(PASS) بود. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های t مستقل و ANOVA و رگرسیون چندمتغیره تجزیه تحلیل شد.

     نتایج: اکثریت دانشجویان دختر(7/72%)، مجرد(86%)، مقطع کارشناسی(6/66%) بودند. میانگین و انحراف معیار نمره اهمالکاری تحصیلی در دانشجویان 1/9±3/63 بود و اکثریت آنها(5/69%) دارای اهمالکاری متوسط بودند. این متغیر باجنسیت(002/0p=)، مقطع تحصیلی(03/0p=) ارتباط آماری معناداری داشت. همچنین در مدل رگرسیونی چندمتغیره، جنس، رشته تحصیلی و مقطع تحصیلی متغیرهای پیش بین بودند، و اهمالکاری  تحصیلی در دانشجویان دختر، رشته دندانپزشکی، مقطع کارشناسی ارشد بیش از سایر دانشجویان بود.

   نتیجه‌گیری: با توجه به اهمالکاری  تحصیلی متوسط در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان و وجود ارتباط آن با متغیرهای جنس، رشته تحصیلی و مقطع تحصیلی دانشجویان، بررسی علل و راهکارهای مناسب جهت کاهش این رفتار پیشنهاد می گردد.

متن کامل [PDF 262 kb]   (231 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: ۱۳۹۵/۳/۲۰ | پذیرش: ۱۳۹۵/۷/۱۴ | انتشار: ۱۳۹۶/۴/۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb