دوره 7، شماره 1 - ( بهار 1391 )                   جلد 7 شماره 1 صفحات 26-34 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Asghari M, Alizadeh M, Kazemi A, Safari H, Asghari F, Bagheri-Asl M M et al . An investigation of the challenges of e-Learning in medical sciences from the faculty members’ viewpoints of Tabriz University of Medical Sciences. jmed. 2012; 7 (1) :26-34
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-68-fa.html
اصغری مهرداد، علیزاده مهستی، کاظمی عبدالحسن، صفری حسین، اصغری فرهاد، باقری اصل محمد مهدی و همکاران.. چالش‌های آموزش الکترونیکی در علوم پزشکی از دیدگاه اعضاء هیئت علمی . مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1391; 7 (1) :26-34

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-68-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی تبریز ، Asghari_ms@yahoo.com
چکیده:   (18876 مشاهده)

سابقه و اهداف : با وجود مزایای بسیار زیاد آموزش الکترونیکی، بررسی مشکلات آن و ارائه راهکارهایی برای حل این مشکلات نه تنها از مزیت‌های آن نمی‌کاهد بلکه با توجه به ضرورت رویکرد تغییر آموزش سنتی به آموزش الکترونیکی، دانشگاه‌ها را در ادامه گام نهادن به این عرصه استوارتر می‌سازد.

روش‌ بررسی: در این مطالعه توصیفی، 242 نفر از اعضاء هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز به صورت تصادفی انتخاب گردید. ابزار به کار رفته پرسشنامه بررسی مشکلات از دیدگاه آنها بوده که با مراجعه حضوری تکمیل و جمع آوری گردید. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش‌های آماری توصیفی با نرم افزار SPSS.15 استفاده شد.

یافته‌ها : مشکلات در شش رویکرد و بیست و چهار مورد، طبقه بندی و مورد ارزیابی قرار گرفت. میانگین نمرات رویکرد اداری96/1 ± 18/13، رویکرد الکترونیکی32/2 ± 66/11، رویکرد تعلیمی22/2 ± 39/13، رویکرد اقتصادی09/2 ± 62/9، رویکرد روان‌شناختی و فرهنگی53/2 ± 43/20 و رویکرد اجتماعی و همکاری97/1 ± 09/10 به دست آمد. از نظر امتیاز بیشترین سهم مشکلات مربوط به رویکرد روان‌شناختی و فرهنگی و کم‌ترین سهم مشکلات مربوط به رویکرد الکترونیکی است.

نتیجه‌گیری : اغلب اساتید معتقدند وقت و مهارت کافی را برای تدوین و ارزیابی مواد آموزش الکترونیکی ندارند و همچنین فرهنگ سازی مناسب در این زمینه صورت نگرفته است. در نهایت اساتید نه تنها باید چگونگی تدوین، استفاده از مواد آموزش الکترونیکی را بیاموزند بلکه ضروری است تا با شناخت هرچه بیشتر نقش‌ جدید خود در آموزش الکترونیکی با نوآوری‌های جدید خود آن را محقق سازند.

متن کامل [PDF 191 kb]   (2164 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: ۱۳۹۱/۳/۲۴

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


نظرات کاربران
نظر ارسال شده توسط horny در تاریخ ۱۳۹۳/۳/۴
JM8TvG http://www.QS3PE5ZGdxC9IoVKTAPT2DBYpPkMKqfz.com

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb