دوره 11، شماره 2 - ( تابستان 1395 )                   جلد 11 شماره 2 صفحات 152-146 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadzade G, Behnaz F, Dehlavi R, Meidany A, Fallah tafti A M, Mohammadzadeh M. Effect of Educational Workshops Held by Interns to introdue Needed Skills to New Externs before Entering Externship in Shahid Sadoughi University of Medical Sciences. jmed 2016; 11 (2) :146-152
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-639-fa.html
محمدزاده گلناز، بهناز فاطمه، دهلوی ریحانه، میدانی عباس، فلاح تفتی علی محمد، محمدزاده محمود. تاثیر برگزاری کارگاه‌های آموزشی توسط کارورزان در آشنایی دانشجویان با مهارت‌های مورد نیاز پیش از ورود به دوره کارآموزی در دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1395; 11 (2) :146-152

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-639-fa.html


دانشیار گروه بیماری‌های عفونی و گرمسیری، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران. ، Fatemah.behnaz@yahoo.com
چکیده:   (9770 مشاهده)

مقدمه: دانشگاه‌های علوم پزشکی وظیفه مهم تربیت نیروی متخصص را عهده دارند. آشنا سازی دانشجویان با محیط دانشگاه در جهت دست‌یابی به سطحی از نگرش و مهارت‌های اولیه ضروری است. دانشجویانی که وارد دوره کارآموزی می‌شوند با مشکلاتی چون ناآشنایی با محیط بیمارستان مواجه می‌شوند. لذا کمیته دانشجویی مرکزش مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد و کمیته تخصصی آموزش پزشکی .. مطالعه‌ای تحت عنوان "ما و کارآموزی" را جهت آشنا نمودن کارآموزان با محیط بیمارستان تدوین و اجرا نمود.

روش بررسی: این کارگاه در بهمن 1392 و 1393، در بیمارستان شهید صدوقی یزد برگزار شد که طی آن، چهار کارورز در مورد سرفصل‌های تعیین شده توضیحاتی ارائه دادند. در ابتدا و انتهای جلسه پیش آزمون و پس آزمون توزیع و در انتها میزان رضایت‌مندی شرکت‌کنندگان سنجیده شد.

نتایج: از 90 دانشجو، 2/72% (65 نفر) به سوالات پاسخ دادند. میانگین نمره پیش آزمون و پس آزمون به ترتیب 28/3 ± 29/8 و 53/3 ±59/15 (از مجموع 20 نمره) بود. مطالب ارائه شده نیاز آموزشی 3/75% (49 نفر) را برطرف نمود. 7/47% (31 نفر) پس از کارگاه احساس آمادگی برای ورود به این دوره‌ را داشتند. 8/93% (61 نفر) معتقد بودند اطلاعاتشان در مورد این دوره تحصیلی افزایش یافت. برای 7/88% (57 نفر) مطالبی که در این کارگاه ارائه شد کاملا کاربردی بود.

نتیجه‌گیری: آشنا نمودن کارآموزان با محیط بیمارستان و قوانین حاکم بر هر بخش، دادن دیدگاه به آنها و جلب مشارکتشان ضروری و بهتر است در کوریکولوم آموزشی گنجانده شود و آموزش آن توسط کارورزان صورت پذیرد.

متن کامل [PDF 230 kb]   (1379 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1394/9/8 | پذیرش: 1395/2/22 | انتشار: 1395/8/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb