مقدمه: پژوهشها نشان میدهد که حرفهایگری در علوم پزشکی مورد تهدید بوده و نیاز به یک مداخله آموزشی مناسب دارد؛ برنامه درسی پنهان نقش بسیار مهمی در انتقال ارزشهای حرفهایگری ایفا میکند و اغلب صاحبنظران برنامه درسی به این نتیجه رسیدند که تاثیرات برنامه درسی پنهان از بعد آموزشی به ویژه در انتقال ارزشها و هنجارها به مراتب قویتر از برنامه درسی آشکار میباشد.
روش بررسی: در یک مطالعه کیفی، از نوع تحلیل محتوا، 15 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر به صورت فردی و 9 نفر از دانشجویان به صورت گروهی مورد مصاحبه نیمه ساختاریافته قرار گرفتند. مشارکتکنندگان در این مطالعه دانشجویان کلیه رشتههای پزشکی، پرستاری، مامایی، هوشبری و اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بودند. تحلیل دادهها به روش تحلیل محتوا در هفت گام انجام گرفت. دقت و صحت دادهها از روشهای مختلف مورد تائید قرار گرفت.
نتایج: ازکدگذاری ودستهبندی دادههای حاصل دانشجویان به سه مضمون اصلی «ارتباطات»، «اصول، قوانین و مقررات» و «جو حمایتی» به عنوان نقش برنامه درسی پنهان در انتقال ویژگیهای حرفهایگری اشاره نمودند.
نتیجهگیری: ساختار سازمانی نامناسب در سطح سیستمهای سلامت، مانعی جدی در مسیر حرفهایگری ایجاد کرده است. بر اساس یافتهها داشتن ارتباط مناسب و همچنین برخورداری از سیستم تشویق و حمایت و داشتن قوانین مشخص تسهیلکننده حرفهایگری و نارساییهای سیستم سازمانی و مدیریتی وزارت بهداشت و سیستم آموزشی و عدم توجه به برنامه درسی پنهان در انتقال ویژگیهای حرفهایگری جزء موانع حرفهایگری میباشد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |