دوره 11، شماره 1 - ( بهار 1395 )                   جلد 11 شماره 1 صفحات 76-90 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sharifjaafari M, Yazdankhahfard M, Ravanipour M, Motamed N, Pouladi S, Ahmadloo J. Students' view of the hidden curriculum in the transmission characteristic of professionalism in Bushehr University of Medical Science: A qualitative study. jmed. 2016; 11 (1) :76-90
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-630-fa.html
شریف جعفری مهسا، یزدانخواه فرد محمد رضا، روانی پور مریم، معتمد نیلوفر، پولادی شهناز، احمدلو جواد. دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از نقش برنامه‌درسی پنهان در انتقال ویژگی‌های حرفه‌ای‌گری: یک تحقیق کیفی. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1395; 11 (1) :76-90

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-630-fa.html


مربی پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران. ، myazdankhahfard@yahoo.com
چکیده:   (6916 مشاهده)

مقدمه: پژوهش‌ها نشان می‌دهد که حرفه‌ای‌گری در علوم پزشکی مورد تهدید بوده و نیاز به یک مداخله آموزشی مناسب دارد؛ برنامه درسی پنهان نقش بسیار مهمی در انتقال ارزش‌های حرفه‌ای‌گری ایفا می‌کند و اغلب صاحب‌نظران برنامه درسی به این نتیجه رسیدند که تاثیرات برنامه درسی پنهان از بعد آموزشی به ویژه در انتقال ارزش‌ها و هنجارها به مراتب قوی‌تر از برنامه درسی آشکار می‌باشد.

روش بررسی: در یک مطالعه کیفی، از نوع تحلیل محتوا، 15 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر به صورت فردی و 9 نفر از دانشجویان به صورت گروهی مورد مصاحبه نیمه ساختار‌یافته قرار گرفتند. مشارکت‌کنندگان در این مطالعه دانشجویان کلیه رشته‌های پزشکی، پرستاری، مامایی، هوشبری و اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بودند. تحلیل داده‌ها به روش تحلیل محتوا در هفت گام انجام گرفت. دقت و صحت داده‌ها از روش‌های مختلف مورد تائید قرار گرفت.

نتایج: ازکدگذاری ودسته‌بندی داده‌های حاصل دانشجویان به سه مضمون اصلی «ارتباطات»، «اصول، قوانین و مقررات» و «جو حمایتی» به عنوان نقش برنامه درسی پنهان در انتقال ویژگی‌های حرفه‌ای‌گری اشاره  نمودند.

نتیجه‌گیری: ساختار سازمانی نامناسب در سطح سیستم‌های سلامت، مانعی جدی در مسیر حرفه‌ای‌گری ایجاد کرده است. بر اساس یافته‌ها داشتن ارتباط مناسب و همچنین برخورداری از سیستم تشویق و حمایت و داشتن قوانین مشخص تسهیل‌کننده حرفه‌ای‌گری و نارسایی‌های سیستم سازمانی و مدیریتی وزارت بهداشت و سیستم آموزشی و عدم توجه به برنامه درسی پنهان در انتقال ویژگی‌های حرفه‌ای‌گری جزء موانع حرفه‌ای‌گری می‌باشد.

متن کامل [PDF 300 kb]   (1044 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: ۱۳۹۴/۸/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۴/۱۱/۱۲ | انتشار: ۱۳۹۵/۴/۱۴

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb