دوره 10، شماره 3 - ( پاییز 1394 )                   جلد 10 شماره 3 صفحات 255-262 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Asayesh H, Parvaresh Masoud M, Shouri Bidgoli A, Sharifi fard F. The Effect of Algorithm-Based Learning on Clinical Decision Making Abilities of Medical Emergency Students. jmed. 2015; 10 (3) :255-262
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-538-fa.html
آسایش حمید، پرورش مسعود محمد، شعوری بیدگلی علیرضا، شریفی فرد فاطمه. تأثیر یادگیری مبتنی بر الگوریتم بر تصمیم‌گیری بالینی دانشجویان فوریتهای پزشکی. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1394; 10 (3) :255-262

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-538-fa.html


مربی، گروه فوریت های پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران ، bidgoli3099@yahoo.com
چکیده:   (4643 مشاهده)

مقدمه: بهبود تصمیم‌گیری بالینی دانشجویان، یکی از مهم‌ترین چالش‌های آموزش پزشکی می‌باشد و روش‌های متعددی برای ارتقاء این مهارت‌ وجود دارد. هدف این مطالعه تعیین اثربخشی یادگیری مبتنی بر الگوریتم بر توانایی تصمیم‌گیری بالینی دانشجویان فوریت پزشکی بود.

روش بررسی: در این مطالعه تجربی، 25 دانشجوی فوریت پزشکی به‌صورت تصادفی به دو گروه یادگیری مبتنی بر الگوریتم  (13=n) و کنترل  (12=n) تخصیص یافتند. دانشجویان گروه یادگیری مبتنی بر الگوریتم، تشخیص و درمان در موقعیت‌ها و مشکلات اورژانس پزشکی را با استفاده رویکرد الگوریتمی فرا گرفتند و آموزش در گروه کنترل، بدون استفاده از الگوریتم‌ها و به‌صورت سخنرانی اجرا شد. مدت زمان آموزش برای هر دو گروه سه ساعت‌  (دو جلسه مجزا با فاصله یک روز) بود. و پس از اتمام مداخله، وضعیت تصمیم‌گیری بالینی با استفاده از سناریورهای بالینی و مقیاس خودکارآمدی تصمیم‌گیری بالینی ارزیابی شد.

یافتهها: میانگین نمرات اخذ شده از سناریور‌های بالینی در بین دانشجویان گروه آموزش مبتنی بر الگوریتم (67/1±)15/17 و گروه کنترل (63/2±)50/14 بود و این اختلاف از نظر آماری نیز معنی‌دار بود (99/2=t، 006/0=P). میانگین نمره مقیاس خودکارآمدی تصمیم‌گیری بالینی در گروه آموزش مبتنی بر الگوریتم (57/1)30/13 در گروه کنترل (05/3)32/10 بود و در این مورد نیز اختلاف‌ معنی‌دار بود (01/3=t، 009/0=P).

نتیجهگیری: یادگیری مبتنی بر الگوریتم در بهبود وضعیت تصمیم‌گیری بالینی موثر است و استفاده از الگوریتم‌ها در کنار سایر روش‌های آموزشی می‌تواند در ارتقاء مهارت تصمیم‌گیری بالینی دانشجویان به ویژه در فوریت‌های پزشکی موثر باشد.

متن کامل [PDF 232 kb]   (895 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: ۱۳۹۴/۱/۲۵ | پذیرش: ۱۳۹۴/۶/۱۵ | انتشار: ۱۳۹۴/۹/۷

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb